تاثیر تمرینات آکوا و مقاومتی بر نیمرخ لیپیدی، آدیپونکتین، انسولین و گلوکز خون مبتلایان به دیابت بارداری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
فعالیت بدنی، یکی از راهکارهای اساسی در کنترل و درمان دیابت می باشد، با این وجود هر نوع فعالیت بدنی دارای سازوکارهای متفاوتی در بیماران مبتلا به دیابت می باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر تمرینات آکوا و مقاومتی بر آدیپونکتین، نیمرخ لیپیدی، انسولین و گلوکز خون مبتلایان به دیابت بارداری انجام شد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در دی ماه سال 1394 بر روی 34 مادر مبتلا به دیابت بارداری مراجعه کننده به درمانگاه پریناتولوژی بیمارستان آموزشی- درمانی حافظ و درمانگاه مطهری انجام شد.افراد در سه گروه تمرین آکوا، تمرین مقاومتی و کنترل قرار گرفتند. گروه تمرینات آکوا و مقاومتی، به مدت 6 هفته، 3 جلسه در هفته و هر جلسه 45-30 دقیقه تمرین کردند. گروه کنترل در این مدت فقط فعالیت های روزانه خود را داشتند. جهت اندازه گیری متغیرهای تحقیق شامل آدیپونکتین، کلسترول تام، لیپوپروتئین پرچگال، تری گلیسرید، گلوکز ناشتا و انسولین مورد نیاز؛ نمونه خون در وضعیت ناشتا در پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 21) و آزمون های تیوابسته، تحلیل کواریانس، آنالیز واریانس یک طرفه به همراه آزمون تعقیبی بنفرونی انجام گرفت. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
تمرین آکوا تاثیر معنی داری بر افزایش آدیپونکتین و کاهش کلسترول تام، تری گلیسرید و انسولین مورد نیاز داشت(05/0≥p). تمرین مقاومتی تاثیر معنی داری بر کاهش لیپوپروتئین پرچگال، انسولین مورد نیاز و گلوکز ناشتا داشت (05/0≥p). همچنین تمرین آکوا نسبت به تمرین مقاومتی اثر بیشتری بر کاهش تری گلیسیرید داشت(05/0≥p).
نتیجهگیری
به نظر میرسد، تمرینات آکوا نسبت به تمرینات مقاومتی تاثیرات مثبت بیشتری بر آدیپونکتین و نیمرخ لیپیدی زنان مبتلا به دیابت بارداری دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849156 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!