حوزه ها، مولفه ها و نشانگرهای بهزیستی کودکان در ایران: یک مطالعه دلفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف
بهزیستی کودکان یک سازه چندبعدی است که به جنبه های مختلف زندگی کودکان می پردازد. مطالعه در پی شناخت حوزه های اصلی زندگی کودکان، مولفه ها و نشانگرهای آن ها در ایران است تا در سنجش بهزیستی کودکان در ایران مورداستفاده قرار گیرد.
روش کار
در این مطالعه ابعاد، مولفه ها و نشانگرهای بهزیستی کودکان که از طریق مرور منابع و دیدگاه های مطلعین و کودکان استخراج شده بود، از طریق سه دور مطالعه دلفی توسط30 نفر از صاحب نظران دارای سابقه آموزشی، پژوهشی یا اجرایی در حوزه های مختلف زندگی کودکان موردبررسی قرار گرفت. ابعاد و مولفه های دارای نمره بالاتر از میانگین انتخاب و درصد موافقت اعضا دلفی با نشانگرهای مرتبط با آن ها موردسنجش قرار گرفت.
یافته ها
شش بعد بهزیستی کودکان شامل سلامت جسمی، مخاطرات و ایمنی، وضعیت اقتصادی، خانواده، بهزیستی فردی و اجتماعی، آموزش و مسکن و محیط زندگی و 25 مولفه و110 نشانگر مربوط به ابعاد مختلف بهزیستی کودکان توسط اعضا دلفی انتخاب شدند. در مورد مرتبط بودن نشانگرها با مولفه ها و ابعاد موافقت100%، واضح و روشن بودن توافق 96%، در نظر گرفتن وضعیت حال و آینده کودک 95%، در بر گرفتن گروه های سنی مختلف 95%، جامع بودن نشانگرها توافق 86% و تناسب کلی نشانگرها با مولفه ها توافق 95%حاصل شد.
نتیجه گیری
مولفه ها و بیانگرهای پیشنهادی این مطالعه جهت ساخت شاخص ترکیبی بهزیستی کودکان می تواند با پایش و مقایسه وضعیت بهزیستی کودکان ایرانی بین استان های کشور و سال های متفاوت نقاط قوت و ضعف سیاست ها و برنامه های مرتبط را مشخص کرده و دولت را در اتخاذ سیاست های مناسب و بومی در کشور استان ها یاری دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849519 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!