مقایسه رضایت زناشویی در مردان بدون فرزند با مردان دارای اولین و دومین فرزند در گذر به والد شدن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

رضایت زناشویی در مراحل مختلف زندگی زوجین متفاوت است. تولد فرزند به‌عنوان یک دوره ویژه، ممکن است با توجه به پتانسیل افراد، چالش‌های مختلفی ایجاد کند، لذا این مطالعه باهدف مقایسه رضایت زناشویی در مردان بدون فرزند با مردان دارای اولین و دومین فرزند درگذر به والد شدن انجام شد.

مواد و روش‌ها

 این مطالعه همبستگی در سه گروه 60 نفری از مردان بدون فرزند، با اولین و دومین فرزند انجام شد. نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انجام گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های رضایت زناشویی انریچ و سختی گذر به والد شدن و اطلاعات دموگرافیک بود که توسط مردان واجد شرایط مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی مشهد درسال 1392 تکمیل شد. سپس تجزیه‌وتحلیل داده‌ها انجام گردید.

یافته‌ها

میانگین سن مردان 52/5 ±52/32 سال و 2/57% تحصیلات عالی داشتند. در مردان بدون فرزند1/7% نارضایتی نسبی، 20% رضایت متوسط،61/7% رضایت زیاد و 16/7% رضایت زناشویی خیلی زیاد داشتند. مردان با اولین فرزند3/3% نارضایتی نسبی، 31/7% رضایت متوسط،7/51% رضایت زیاد و13/7% رضایت خیلی زیاد و مردان با دومین فرزند8/3نارضایتی نسبی، 28/3% رضایت متوسط، 53/3% رضایت زیاد و 10% رضایت خیلی زیاد داشتند که بین سه گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (0/190=p). 16/4% از رضایت زناشویی مردان دارای فرزند با سختی گذر به والد شدن پیشگویی شد که بیانگر ارتباط قوی این دو متغیر بود.

نتیجه‌گیری

رضایت زناشویی مردان با تولد کودک ارتباطی نداشت، بنابراین می‌توان به زوجین مشاوره داد که در رابطه با پدر شدن و تعداد فرزند نگران نباشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
214 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p1854748 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!