شیوع کلسیفیکاسیون های بافت نرم در رادیوگرافی پانورامیک در شمال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
کلسیفیکاسیون بافت نرم ازجمله موارد نسبتا شایعی هستند که دررادیوگرافی های پانورامیک مشاهده میشوند. برخی از این کلسیفیکاسیونها ممکن است علائم بالینی غیراختصاصی مانند احساس جسم خارجی، دیسفاژی، درد گوش و سرفه غیرتحریکی داشته باشند. لذا جهت تشخیص صحیح وجلوگیری از درمانهای نادرست و اضافی، اطلاع از میزان شیوع این موارد در جمعیت منطقه ای ضروری می باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان فراوانی کلسیفیکاسیونهای بافت نرم در رادیوگرافی پانورامیک در جمعیتی از شمال ایران می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی رادیوگرافی پانورامیک 5000 بیمار مراجعه کننده به بخش رادیولوژی دهان وفک و صورت دانشکده دندانپزشکی بابل طی سالهای 96-1393 مورد بررسی قرار گرفت. رادیوگرافی ها از نظر وجود هر گونه کلسیفیکاسیون بررسی شد و شیوع و ارتباط آنها با سن در دو گروه سنی زیر و بالای 40 سال و جنسیت ارزیابی گردید.
یافته ها
فراوانی کلسیفیکاسیونهای بافت نرم مشاهده شده شامل کلسیفیکاسیون لیگامان استیلوهایوئید484 مورد(7/9%)، تونسیلولیت52 مورد (1%)، غدد لنفاوی کلسیفیه 9مورد(0/2%)کلسیفیکاسیون شریان کاروتید 22 مورد (0/4%) و کلسیفیکاسیون غضروف تیروئید17مورد (0/3%) میباشد. هیچ مورد آنترولیت، رینولیت، سیالولیت و فلبولیت یافت نشد. میزان تانسیلولیت (34 به 18 مورد) و کلسیفیکاسیون غدد لنفاوی (7دربرابر2 مورد) در مردان به طورمعنی داری بیشتر بود. (0/002 و 0/048p=) همچنین شیوع کلسیفیکاسیون لیگامان استیلوهیوئید (290 دربرابر194مورد) (0/001p=) تانسیلولیت (13 دربرابر39 مورد)(0/001p=) کلسیفیکاسیون شریان کاروتید (18دربرابرمورد4)(0/001p=) وتیروئید (14دربرابر3مورد)(0/003p= ) با سن به طورمعنی دار در ارتباط می باشند.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که کلسیفیکاسیونهای بافت نرم شیوع بالایی دارد و کلسیفیکاسیون لیگامان استیلوهیوئید شایعترین آن می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1858271 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!