موانع و مشکلات استفاده از پروبیوتیک ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پروبیوتیک ها میکرو ارگانیسم های زنده ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می شود و با داشتن اثرات مفید، برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها پیشنهاد شده اند. این مطالعه به منظور بررسی مخاطرات و مشکلات محصولات پروبیوتیک در فرآیند تولید و اثر بر سلامتی انسان انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مروری ساده برای جمع آوری اطلاعات، مقالاتی که دارای یکی از کلمات پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس، بیفیدیوباکتریوم، بیوژنیک آمین و مقاومت به آنتی بیوتیک در فاصله سالهای 1990 تا 2017 در پایگاه های Thomson Reuters، Pubmed ، Scopus ، Science Directو پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC) بودند، جستجو و بررسی شدند.
یافته ها
تحقیقات نشان می دهد عفونت های سیستماتیک و ابتلا به بیماری های مزمن، تحریک بیش از حد سیستم ایمنی، انتقال ژنهای مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک ها، تولید آمین های بیوژنیک و D- لاکتیک اسید، عدم بقاء و پایداری میکروارگانیسم و در نهایت تغییر عطر و مزه محصولات حاوی پروبیوتیک از موانع و مشکلات پیش روی تولید پروبیوتیک ها به شمار می آیند. استفاده از بیفیدیوباکتریوم از نظر انتقال ژن های مقاومت به آنتی بیوتیک نسبت به سایر میکروارگانیسم ها برای تولید محصولات پروبیوتیکی ایمن تر می باشد.
نتیجه گیری
براساس نتایج این مطالعه پروبیوتیک ها تنها در افراد سالم کاملا بی خطر می باشند هر چند مصرف این مواد برای سلامت انسان ها بسیار مفید می باشد اما استفاده آن در کودکان، زنان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی تضعیف شده موجب ایجاد عفونت می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1858283 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!