بررسی فراوانی ویروس سیتومگالوویروس در مردان بارور و نابارور مراجعه کننده به مرکز لقاح آزمایشگاهی، کرمان، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ویروس سیتومگالوویروس قادر به ایجاد عفونت های نهفته در دستگاه ادراری-تناسلی می باشد و می تواند با تاثیر بر سلول های آن ناحیه سبب ایجاد اختلالات ناباروری در مردان شود.

هدف

جهت بررسی فراوانی عفونت سیتومگالوویروس در نمونه سیمن مردان دچار مشکلات ناباروری مراجعه کننده به مرکز لقاح آزمایشگاهی افضلی پور کرمان و ارتباط آن با سایر پارامترهای موجود در سیمن، یک مطالعه مورد-شاهدی طراحی شد. این ویروس قادر است که در سیستم ادراری تناسلی بصورت مخفی باقی مانده و سبب اختلالات ناباروری در مردان گردد. در این مطالعه، نمونه سیمن مردان مراجعه کننده به بخش لقاح آزمایشگاهی، مورد آنالیز قرار گرفت.

موارد و روش ها

در این مطالعه مورد-شاهد از روش Real Time PCR برای شناسایی ویروس سیتومگالوویروس در 100 مرد بارور و سالم در مقایسه با 100 مرد نابارور مراجعه کننده به بخش لقاح آزمایشگاهی واقع در بیمارستان افضلی پور کرمان استفاده شد.

نتایج

از 200 نمونه مورد مطالعه تعداد 30 نمونه (15%) از نظر سیتومگالوویروس مثبت شدند. که از این تعداد 23 نمونه (23%) در گروه مورد و 7 نمونه (7%) در گروه شاهد قرار داشتند. در هر دو گروه با میانگین سنی 4/86±34/5 تعداد 30 نمونه (15%) از نظر سیتومگالوویروس مثبت گردید. تعداد 23 نمونه (23%) و 7 نمونه (7%) از موارد مثبت به ترتیب متعلق به گروه نابارور و بارور بودند و در گروه کنترل میزان شمارش اسپرم و تحرک آنها از گروه مورد آزمایش بیشتر بود.

نتیجه گیری

یک رابطه معنی دار مابین شیوع سیتومگالوویروس و ناباروری مردان وجود داشت (0/001<p). در این مطالعه رابطه معنی داری بین عفونت سیتومگالوویروس و ناباروری وجود داشت و در نتیجه این ویروس قادر است مشکلات ناباروری در مردان ایجاد نماید و درمان این بیماران می تواند سبب افزایش کیفیت و کمیت اسپرم شده و موفقیت انجام لقاح آزمایشگاهی را بالا ببرد. نتایج حاصل از این مطالعه در مطالعات قبلی نیز تایید شده است.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
443 تا 446
لینک کوتاه:
magiran.com/p1865814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!