بررسی وضعیت سرواپیدمیولوژی سیتومگالو ویروس در بیماران HIV مثبت استان یزد از سال 1381 لغایت 1394

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
درحال حاضر Cytomegalovirus (CMV) به عنوان یک عامل پاتوژن مهم در تمام گروه های سنی در کل دنیا شناخته می شود. CMV خود به تنهایی نیز می تواند باعث کاهش هرچه بیشتر پاسخ های لنفوسیت T شود. بنابراین CMV یک عامل مهم در مراحل پیشرفته ایدز محسوب میشود. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت سرواپیدمیولوژی CMV در بیماران HIV مثبت در استان یزد می باشد.
روش بررسی
این مطالعه مقطعی توصیفی به صورت سرشماری روی تمام پرونده های ثبت شده بیماران HIV مثبت در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری استان یزد از سال1381 تا 1394 انجام گردید. اطلاعات بیماران شامل جنس، سال تولد، ملیت، تحصیلات، شغل، نحوه ابتلا به HIV، سطح شمارش CD4 خون، Anti CMV IgM و Anti CMV IgG به صورت محرمانه و بدون ذکر نام بیماران از این پرونده ها استخراج و در فرم گردآوری داده که به همین منظور تنظیم شده بود، وارد شد. نرم افزار استفاده شده، SPSS 22 بود و تست آماری توصیفی استفاده شد.
نتایج
از مجموع پرونده های 71 بیماری که مورد بررسی قرار گرفت، 45 نفر (38/63 درصد) آنها مرد و 26 نفر (61/36 درصد) زن بوده اند. 48 نفر 64-35 سال سن و 67 نفر تابعیت ایرانی داشته اند. سطح شمارش CD4 خون بیش از %80 از بیماران200 cell/μl تا بیش از500 cell/μl بود. Anti CMV IgM درتمام بیماران مورد بررسی منفی و Anti CMV IgG نیز در تمامی بیماران مثبت بود.
نتیجه گیری
یافته های مطالعه نشان داد که تمامی بیماران HIV مثبت در تمامی گروه های سنی، به CMV آلوده بوده و البته هیچ گونه ارتباط معناداری بین جنس، سن، میزان تحصیلات، چگونگی ابتلا به HIV، سطح CD4 خون و میزان شیوع CMV یافت نشد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
238 تا 244
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!