مقایسه ی تاثیر دگزامتازون و لیدوکائین وریدی در پیش گیری از بروز اختلالات شناختی بعد از عمل جراحی کاتاراکت در سالمندان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
از بین اختلالات شناختی بعد از عمل جراحی به خصوص در سالمندان، دلیریوم از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد. این اختلال می تواند باعث تغییراتی در شخصیت و حافظه ی بیمار شود و عوارض پس از عمل جراحی را افزایش دهد. در این مطالعه، تاثیر تجویز وریدی دگزامتازون و لیدوکائین بعد از القای بیهوشی عمومی در پیش گیری از بروز اختلالات شناختی بعد از عمل جراحی کاتاراکت در سالمندان مقایسه شد.
روش ها
در این کارآزمایی بالینی آینده نگر شاهددار دو سو کور، 333 بیمار بالای 65 سال با شاخص American Society of Anesthesiologists (ASA) درجه ی I و II که کاندیدای عمل جراحی کاتاراکت به روش بیهوشی عمومی بودند، به صورت تصادفی به سه گروه لیدوکائین، دگزامتازون و شاهد (دارونما) تقسیم شدند و در هر بیمار، مقادیر نمره ی شناختی قبل از عمل و بعد از عمل ثبت شد.
یافته ها
از سه گروه دریافت کننده ی لیدوکائین، دگزامتازون و شاهد، 6/4،3/6 و 5/3 درصد قبل از عمل دچار اختلال شناختی بودند، اما بین سه گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت (62/0 = P). تعداد افراد دچار اختلال شناختی در 24 ساعت بعد از عمل در سه گروه پیش گفته به ترتیب 0/12، 9/9 و 6/9 درصد بود و تفاوت بین سه گروه معنی دار نبود (98/0 = P). در یک هفته بعد از عمل نیز در سه گروه لیدوکائین، دگزامتازون و شاهد به ترتیب 3/8، 1/8 و 8/8 درصد دچار اختلال شناختی بودند، اما تفاوت سه گروه معنی دار نبود (98/0 = P).
نتیجه گیری
در این مطالعه، استفاده از لیدوکائین و دگزامتازون در کاهش بروز اختلال شناختی، ارجحیتی نسبت به یکدیگر نداشت، اما از آن جایی که دگزامتازون در بیماران تحت عمل جراحی آب مروارید به علت وجود بیماری های زمینه ای محدودیت مصرف دارد، استفاده از لیدوکائین در این بیماران نسبت به دگزامتازون ارجحیت دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
666 تا 672
لینک کوتاه:
magiran.com/p1870936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!