بررسی عوامل خطر ایجادکننده سنگ های کلیوی: مطالعه مورد-شاهدی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سنگ های ادراری که سنگ کلیه جزئی از آن می باشد، سومین مشکل شایع دستگاه ادراری محسوب می شود. با توجه به بار اقتصادی بالای این بیماری و روند رو به افزایش آن شناخت عوامل مرتبط با این بیماری می تواند موجب پیشگیری از شیوع آن وکاهش هزینه های درمانی گردد. لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل خطر ایجاد کننده سنگ های کلیوی انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع گذشته نگر و به صورت مورد-شاهدی بود که نمونه گروه مورد را 124 نفر افراد بالای 18سال مراجعه کننده به مراکز سنگ شکنی وکلینیک خاتم الانبیاء یزد تشکیل دادند. نمونه گروه شاهد نیز شامل 186 نفر افراد بالای 18 سال بودند که هیچگونه علامت و یا سابقه سنگ کلیه نداشتند و همزمان با گروه مورد در بیمارستان حضور داشتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه و به صورت خودگزارش دهی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS v.19 توسط آزمون های کای دو ، تی مستقل و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در مطالعه حاضر سطح تحصیلات ((0/77، 0/51)= CI 95%، 0/63=OR) و سابقه خانوادگی ((1/3،3/3)= CI 95%، 2/1=CR) تنها عواملی بودند که ارتباط معنی داری با ابتلا به سنگ کلیه داشتند. نتایج همچنین نشان داد که مصرف چای کمتر باعث کاهش شانس ابتلا به سنگ می شود.
نتیجه گیری
هرچند سابقه خانوادگی و به عبارتی ژنتیک افراد قابل تغییر نیست ولی می توان با بالا بردن سطح آگاهی افراد در خصوص رژیم غذایی درصد مبتلایان را تا حد زیادی کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1874607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!