شیوع عفونت های انگلی روده ای در بین مراجعین به بیمارستان شهید قاضی سنندج در سال 1393

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیماری های انگلی ازجمله مسائل مهم و مشکلات غالب بهداشتی در کشورهای در حال توسعه می باشند. بدیهی است مطالعه میزان شیوع آلودگی و آگاهی از اپیدمیولوژی انگل ها، نخستین گام در جهت کنترل آن ها خواهد بود. مطالعه دقیق اپیدمیولوژیک و اختصاصی در شهرستان سنندج انجام نشده است و تصویر روشنی از وضعیت انتشار این انگل ها در شهر نامبرده وجود ندارد؛ بنابراین بر آن شدیم تا میزان شیوع انگل های روده ای را در 3000 مراجعه کننده به بیمارستان شهید قاضی شهرستان سنندج بررسی کنیم.
مطالعه حاضر از نوع مقطعی بوده و با استفاده از داده های مربوط به 3000 نفر با گروه های سنی متفاوت مراجعه کننده به بیمارستان شهید قاضی شهر سنندج در سال 1393 انجام گرفت. نمونه های تازه به روش گسترش مستقیم آزمایش گردید و اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 1 8 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
از بین 3000 نفر مورد بررسی، 392 نفر (1/13 درصد) حداقل به یک نوع انگل روده ای (تک یاخته یا کرم) اعم از بیماری زا و غیربیماریزا آلوده بودند. فراوان ترین تک یاخته روده ای شامل انتامبا کلی (7/6 درصد) بوده و در رتبه های بعدی ژیاردیا لامبلیا (3 درصد) ، بلاستوسیستیس هومینیس (2 درصد) ، اندولیماکس نانا (1 درصد) ، یداموبا بوتچلی (3/0 درصد) ، انتاموبا هیستولیتیکا (06/0 درصد) ، یک مورد تخم فاسیولا (03/0 درصد) و یک مورد تخم آسکاریس (03/0 درصد) بودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1877456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!