ارتباط کلسیم و منیزیم دریافتی با فشار خون بالا و شاخص های تن سنجی در بیماران مبتلا به سندروم پرینزمتال آنژین و افراد سالم در سال 1392

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ارتباط بین دریافت کلسیم و منیزیم دریافتی با چاقی و فشارخون بالا هنوز مورد بحث است. مطالعه حاضر با هدف ارتباط بین دریافت کلسیم و منیزیم از رژیم غذائی با چاقی و فشارخون بالا در بیماران مبتلا به سندروم پرینزمتال آنژین و افراد سالم انجام گرفت.
در یک مطالعه ی مورد ? شاهدی تعداد 34 بیمار مبتلا به سندروم پرینزمتال آنژین و 31 فرد سالم با محدوده سنی 60-40 سال در سال 92-1391 در بیمارستان امام خمینی شهر اردبیل وارد مطالعه شدند. اندازه فشارخون و اندازه های تن سنجی با استفاده از روش های مناسب اندازه گیری شدند. برای بررسی میزان مصرف کلسیم و منیزیم از پرسشنامه یادآمد خوراک 24 ساعته استفاده شد. از آزمون های کای دو، من ویتنی و همبستگی پیرسون برای آنالیز داده ها استفاده گردید.
میزان فشار خون، میانگین نسبت دور کمر به دور باسن در گروه بیمار بیشتر ولی میانگین کلسیم و منیزیم دریافتی کمتراز افراد سالم بود (05/0p<). در گروه بیمار بین کلسیم مصرفی با نمایه توده بدنی و فشار خون همچنین منیزیم مصرفی با نمایه توده بدنی رابطه معنی داری وجود داشت (05/0 p<) ، ولی بین وزن، نسبت دور کمر به دور باسن و اندازه دور کمر با مقدار کلسیم و منیزیم مصرفی رابطه معنی داری مشاهده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p1877681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!