بررسی اثر آروماتراپی بر روی کیفیت خواب دوران پری منوپوز و منوپوز: مرور سیستماتیک و متاآنالیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از شایع ترین مشکلات زنان یائسه، اختلال خواب می باشد. این اختلال می تواند با علائم خفیف تا شدید و ناتوان کننده در افراد مختلف بروز نماید. یکی از رویکردهای مورد استفاده جهت رفع اختلال خواب، استفاده از طب مکمل از جمله آروماتراپی است. مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز حاضر با هدف ارزیابی و جمع بندی نتایج کارآزمایی های بالینی انجام شده در مورد تاثیر آروماتراپی بر اختلالات خواب زنان پره و پست منوپوز انجام شد.

روش کار

جهت انجام این مطالعه، منابع الکترونیکی لاتین مانند PubMed، Scopus، ISI Web of Science، Cochrane Library و پایگاه های اطلاعاتی فارسی مانند SID و Magiran به صورت سیستماتیک بدون محدودیت زمانی تا تاریخ 10 فوریه 2018 مورد جستجو قرار گرفتند. جهت ارزیابی کیفیت مقالات از مقیاس جداد استفاده شد. ساعت خواب و یا کیفیت خواب گزارش شده در مقاله به عنوان پیامد اصلی مطالعه در نظر گرفته شد.

یافته ها

در 4 مطالعه یافت شده از اسانس اسطوخودوس به تنهایی و یا همراه سایر روش ها و رایحه ها جهت آروماتراپی استفاده شده بود. نتایج متاآنالیز انجام شده بر روی سه مطالعه ای که کیفیت خواب را گزارش کرده بودند، نشان داد که مقدار اختلاف میانگین استاندارد شده بین دو گروه مداخله و کنترل (347/2-329/0 CI: 95%) 338/1 بود که این اختلاف نشان دهنده بهبودی کیفیت خواب در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل بود (009/0=p). در مطالعه ای که ساعت خواب نمونه ها گزارش شده بود، اختلاف معنی داری بین دو گروه مداخله و کنترل یافت نشد (373/0=p).

نتیجه گیری

رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس به صورت تنها یا در ترکیب با سایر روش ها می تواند اثرات سودمندی بر بهبود کیفیت خواب زنان پره و پست منوپوز داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1883656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!