مطالعه آزمایشگاهی اثر تیمار همزمان بیسفنولA و ویتامینC بر توانایی زیستی و تمایز استئوژنیک سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان رت بالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیسفنول A از طریق تولید رادیکال های آزاد، مورفولوژی، توانایی زیستی و تمایز سلول های بنیادی مزانشیم مغز استخوان رت (rMSCs) به استئوبلاست را مختل می کند. ویتامین C یک آنتی اکسیدانت قوی است و از سلول ها در مقابل استرس اکسیداتیو محافظت می کند. هدف از این مطالعه بررسی اثر تیمار همزمان بیسفنولA و ویتامینC به عنوان یک آنتی اکسیدانت بر توانایی زیستی و تمایز استئوژنیک rMSCs بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی rMSCs به چهار گروه کنترل، بیسفنولA (200نانومولار) ، بیسفنولA (200نانومولار) + ویتامینC (300میکرومولار) و ویتامین C (300میکرومولار) تقسیم شد و برای مدت 21 روز، در محیط کشت استئوژنیک، تیمار شد. سپس توانایی زیستی، تمایز استئوژنیک، تغییرات مورفولوژیک و شکستگی DNA در سلول های گروه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. داده ها با روش آنالیز آماری واریانس یک طرفه و تست Tukey تجزیه و تحلیل و تفاوت میانگین ها در سطح P<0. 05 معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
کاهش معنی داری در توانایی زیستی سلولها، میزان معدنی شدن ماتریکس استخوانی، فعالیت آنزیم آلکالین فسفاتاز و غلظت کلسیم داخل سلولی (P< 0/001) و هم چنین افزایش قابل توجهی در شکستگی DNA، در سلول های گروه بیسفنولA نسبت به گروه کنترل مشاهده شد. پارامترهای فوق، در گروه بیسفنولA + ویتامینC نسبت به گروه کنترل تفاوت معنی داری نداشت (p> 0/05).
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که ویتامین C قادر است اثرات نامطلوب بیسفنولA را بر توانایی زیستی و تمایز استئوژنیک rMSCs جبران کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
450 تا 462
لینک کوتاه:
magiran.com/p1894246 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!