بررسی تطبیقی چارچوب های تامین مالی در حوزه سلامت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تامین مالی، یکی از چالش های عمده نظام های سلامت به ویژه در کشورهای با درامد کم و متوسط می باشد. چارچوب های مختلف ارایه شده در این حوزه، با هدف ارزیابی نظام تامین مالی و ارایه راهبردی برای اصلاحات سیاستی به کار گرفته شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی، تحلیل و تطبیق چارچوب های مختلف تامین مالی در حوزه سلامت انجام شد.
روش ها
این پژوهش به صورت تطبیقی و روش آن توصیفی- تشریحی مبتنی بر بررسی و تحلیل مقایسه ای چارچوب های مختلف تامین مالی در حوزه سلامت بود. برای جمع آوری داده ها، از پایگاه های داده ای خارجی و گزارش های انتشار یافته در پایگاه های سازمان های بین المللی به ویژه سازمان جهانی بهداشت و بانک جهانی استفاده شد. با انجام چهار مرحله مطالعه تطبیقی، داده ها ترکیب، توصیف و تحلیل گردید.
یافته ها
16 چارچوب تامین مالی مرتبط با حوزه سلامت استخراج گردید که طی سال های 2001 تا 2014 معرفی شده اند. از جمله چارچوب هایی که در سطح بین المللی ارایه شده است، می توان به چارچوب ارزیابی سازمانی برای بهبود و تقویت تامین مالی سلامت (Organizational Assessment for Improving and Strengthening Health Financing یا OASIS) ، Hsiao و Kutzin با هدف ارزیابی نظام تامین مالی کشورهای مختلف جهان اشاره کرد. برخی از چارچوب ها مانند راهبرد تامین مالی سلامت برای کشورهای منطقه آرام غربی و جنوب شرقی آسیا و مدل بانک توسعه آفریقا برای ارزیابی کارکردهای تامین مالی در گستره منطقه ای ارایه شد.
نتیجه گیری
چارچوب های تامین مالی ارایه شده در طول زمان متناسب با مقتضیات و نیازهای حوزه سلامت مورد تغییر و توسعه قرار گرفته است. بهره گیری درست از این چارچوب ها باعث پاسخگویی بهتر نظام های سلامت در ارتباط با کارکردهای تامین مالی می گردد و با توجه به ابعاد هر چارچوب می توان شیوه و سیاست تامین مالی نظام های سلامت را مورد ارزیابی قرار داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!