ارزیابی تاثیر دو نوع جلیقه خنک کننده بر روی پاسخ های فیزیولوژیک استرین گرمایی در هنگام پوشیدن لباس حفاظتی مقاوم در برابر اسید در اتاقک شرایط جوی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

با توجه به بروز استرین گرمایی در هنگام کاربرد لباس های حفاظتی مقاوم در برابر اسید به عنوان لباس کار در محیط های کاری، مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر عملکرد دو نوع جلیقه خنک کننده بر روی شاخص های استرین گرمایی در هنگام پوشیدن لباس های حفاظتی مقاوم در برابر اسید انجام شد.

روش ها

این مطالعه از نوع تجربی بود که در اتاقک شرایط جوی با دمای 40 درجه سانتی گراد و رطوبت 25 درصد، بر روی 10 دانشجوی پسر سالم که لباس مقاوم در برابر اسید پوشیده بودند، انجام گرفت. هر فرد سه بار و به مدت 90 دقیقه بر روی تردمیل با سرعت 8/2 کیلومتر در ساعت و شیب صفر درجه، یک بار بدون جلیقه (گروهA) ، یک بار با جلیقه ژل یخ (گروه B) و یک بار هم با جلیقه مواد تغییر فاز پارافینی (گروه C) راه رفت. ضربان قلب، دمای دهانی و دمای پوست در طول انجام آزمون اندازه گیری گردید.

یافته ها

میانگین ضربان قلب در گروه های A، B و C به ترتیب 0/104، 2/97 و 7/97 ضربان در دقیقه گزارش شد. میانگین دمای پوست به ترتیب 1/37، 1/31 و 2/33 درجه سانتی گراد و میانگین دمای دهانی به ترتیب 9/36، 7/36 و 6/36 درجه سانتی گراد بود. اختلاف معنی داری بین میانگین شاخص های فیزیولوژیک در گروه های B و C در مقایسه با گروه A وجود داشت.

نتیجه گیری

در هنگام استفاده از لباس کار ضد اسید، پوشیدن جلیقه خنک کننده ژل یخ و تغییر فاز پارافینی از طریق کاهش دادن شاخص های فیزیولوژیک، سطح استرین گرمایی را تا حد قابل قبولی کاهش می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
258 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p1895282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!