اثر عصاره مایع رویی کشت و لیز سلولی مخمر پروبیوتیک ساکارومایسس سرویزیه بر تولید بیوفیلم و آلژینات در سودوموناس آئروژینوز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
سودوموناس آئروژینوزا با استفاده از عوامل بیماری زای متعدد، یک پاتوژن فرصت طلب برای انسان است. سودوموناس آئروژینوزا ظرفیت های چشمگیری به منظور مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها نشان می دهد. در این مطالعه به بررسی اثر لیزات و مایع رویی کشت ساکارومایسس سرویزیه بر تولید بیوفیلم و آلژینات پرداخته شده است. مواد و روش کار: ابتدا عصاره مایع رویی کشت و نیز محلول لیز سلولی از سویه بومی ساکارومایسس سرویزیه تهیه و با دستگاه روتاری به پودر خشک تبدیل شد. سپس عصاره به کشت باکتری سودوموناس آئروژینوزا سویه PAO1 و سویهM 8821 اضافه شد و به ترتیب میزان تولید بیوفیلم با سویه PAO1 و آلژینات از طریق سویه M8821 با روش رنگ سنجی و از طریق خواندن OD اندازه گیری شد. برای این منظور از مایع رویی کشت با غلظت MIC 1/2 در هر دو آزمایش و از تمامی غلظت های تهیه شده از لیز سلولی در آزمایش تشکیل بیوفیلم و از بالاترین غلظت آن در آزمایش آلژینات استفاده شد.
یافته ها
مایع رویی کشت ساکارومایسس سرویزیه در غلظت MIC 2/1 (mg/ml 120/50) به صورت معناداری (0/05 > P) منجر به کاهش تولید آلژینات سودوموناس آئروژینوزا سویه M 8821 شد؛ اما بر بیوفیلم سودوموناس آئروژینوزا سویه PAO1 اثری نداشت. همچنین محلول حاصل از لیز سلولی این مخمر در تمامی غلظت های تهیه شده به صورت معناداری (0/05 > P) منجر به کاهش میزان تولید بیوفیلم در سودوموناس آئروژینوزا سویه PAO1 شد. از سوی دیگر بالاترین غلظت (mg/ml 8/1920) آن منجر به کاهش تولید آلژینات از طریق سویه سودوموناس آئروژینوزا M8821شد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که ساکارومایسس سرویزیه از پتانسیل مناسبی برای مهار فاکتورهای بیماری زای باکتریایی برخوردار است؛ اما به مطالعات بیشتری نیاز دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1903997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!