ارزیابی شاخصه های متابولیکی سرم اسبهای دره شوری و ارتباط آنها با یکدیگر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه: نژادهای مختلف اسب دارای پروفایل متابولیکی مختص به خود می باشند که اطلاعات مربوط به این پروفایل نشان دهنده وضعیت سلامت آن هاست.
هدف
هدف از انجام پژوهش حاضر، معرفی پروفایل متابولیک اسب های نژاد دره شوری و بررسی ارتباط آن ها با یکدیگر است.
روش کار
نمونه های خون از 56 راس اسب دره شوری (5 تا 7 ساله) شامل26 راس مادیان غیر باردار و غیر شیرده و 30 راس نریان اخذ شد و در سرم آن ها گلوکز، انسولین، بتا هیدروکسی بوتیریک اسید، اسیدهای چرب غیر استریفه، کلسترول، تری گلیسرید و لیپوپروتئین های با چگالی بالا، کم و خیلی کم سنجیده شد.
نتایج
غلظت سرمی بتا هیدروکسی بوتیریک اسید به طور معنی داری در نریان ها بالاتر از مادیان ها بود. سایر شاخصه های متابولیکی سرم فاقد تفاوت معنی دار بین دو گروه مورد مطالعه بودند. ارتباط منفی و غیر معنی داری بین انسولین و گلوکز در هر دو جنس از اسب های دره شوری مشاهده شد. انسولین رابطه ای منفی با کلسترول، تری گلیسرید و لیپوپروتئین های با چگالی بالا، کم و خیلی کم در دو گروه مورد مطالعه داشت. ارتباط منفی بین گلوکز با کلسترول، تری گلیسرید و لیپوپروتئین های با چگالی بالا، کم و خیلی کم در مادیان ها و نریان هامشاهده شد. نتیجه گیری نهایی: نتایج مطالعه حاضر الگویی از مقادیر فیزیولوژیک پروفایل متابولیک نریان ها و مادیان های دره شوری غیر باردار را نشان داد که در نظر گرفتن این مقادیر، ممکن است دامپزشکان را در ارزیابی و شناسایی اختلالات متابولیکی اسب های دره شوری یاری دهد. هر چند که قرارگیری اسب های دره شوری در شرایط متفاوت فصلی، سنی، مدیریتی، تغذیه ای و فیزیولوژیک ممکن است این مقادیر را دستخوش تغییراتی نماید که در نظر داشتن شرایط مذکور در ارزیابی پروفایل متابولیک آن ها حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 197
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905835 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!