اثر نانوذرات کرایزین در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی MCF-7

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
کرایزین یک ترکیب طبیعی و فعال از لحاظ بیولوژیکی است که از گیاهان، عسل و پروپولیس استخراج می گردد. از آنجائیکه کرایزین دارای فعالیت های فارماکولوژیکی از جمله خصوصیات آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی است. این مطالعه به منظور مقایسه اثر کرایزین و نانوذره آن بر سلولهای سرطان پستان (Michigan Cancer Foundation-7) انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه نانوذره کرایزین با استفاده از کیتوزان تهیه و در ادامه نانو ذره تهیه شده در آب حل شد و اثرات سایتوتوکسیسیتی غلظت های 20، 40 و 80 میکرومولار و کرایزین محلول در دی متیل سولفوکساید (DMSO) در همین غلظتها بر سلول های MCF7 بررسی شد. زیستایی سلول ها با استفاده از آزمایش سنجش MTT بعد از 24، 48 و 72 ساعت اندازه گیری و با زیستایی نمونه های کنترل مقایسه گردید.
یافته ها
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که کرایزین و نانوذره کرایزین از رشد و تکثیر رده سلولی MCF7 سرطان پستان ممانعت نمود. این اثرات وابسته به غلظت کرایزین و نانو ذره آن بوده و نشان داده شد که نانو ذره کرایزین در غلظت 40 میکرومولار در 72 ساعت بعد از اثردهی بر سلولها با 0/001p< معنی دار می باشد در صورتی که در همین غلظت در 48 و 24 ساعت بعد با 0/01p< معنی دار می باشد. IC50 نانوذره کرایزین تقریبا برابر با 40 میکرومولار می باشد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که نانوذره کرایزین در محیط آزمایشگاهی، فعالیت ضدتکثیری بر روی سلول های سرطانی پستان از خود نشان داده و اثر آن از کرایزین بیشتر می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1905988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!