بررسی سواد سلامت دانش آموزان دختر شهر تبریز بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سواد سلامت یک مساله جهانی می باشد و به دلیل نقش آن در نحوه تصمیم گیری اشخاص در زمینه های مرتبط با سلامت، به عنوان یکی از ابزارهای اساسی ارتقای سطح سلامت جامعه مورد توجه سیاست گذاران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز بر اساس ویژگی های جمعیت شناختی انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز (25112 نفر) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول Morgan، 387 نفر تعیین گردید که نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسش نامه استاندارد سواد سلامت منتظری و همکاران متشکل از 5 بعد و 33 گویه جمع آوری شد و سپس با استفاده از آزمون MANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
تفاوت معنی داری بین میزان نمرات سواد سلامت دانش آموزان سه گروه سنی و ابعاد آن شامل دسترسی، خواندن، فهم، ارزیابی و تصمیم گیری وجود داشت. همچنین، تفاوت معنی داری بین میزان نمرات خواندن، فهم، ارزیابی و تصمیم گیری دانش آموزان نواحی پنج گانه مشاهده گردید، اما تفاوت بین میزان نمرات دسترسی دانش آموزان نواحی مختلف معنی دار نبود.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده می تواند برای برنامه ریزی های آموزش و پرورش جهت بهبود سواد سلامت دانش آموزان استفاده گردد. ضمن این که دانش آموزانی که از این طریق امکان پیشرفت تحصیلی بیشتری خواهند داشت، از جمله بهره برداران اصلی نتایج مطالعه حاضر می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
182 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!