کاربرد زبان مدل سازی یکپارچه در سیستم مراقبت سلامت: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سیستم های مراقبت سلامت، سیستم های پیچیده ای می باشند که تحلیل و مهندسی مجدد آن ها دشوار است. مهندسان سیستم سلامت اغلب برای مدل سازی و شبیه سازی بخش های مختلف این سیستم ها، به زبان مدل سازی یکپارچه UML (Unified Modeling Language) تکیه می کنند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی پرکاربرد ترین و کم کاربردترین نمودارهای UML و همچنین، دامنه کاربردهای این زبان در حوزه مراقبت سلامت جهت مستند سازی، تحلیل و طراحی کارامد سیستم ها بود.
روش بررسی
این مطالعه به صورت مروری نظام مند انجام شد و در آن مقالات مربوط به کاربرد های UML در حوزه مراقبت سلامت طی بازه زمانی March سال 2010 تا July سال 2017 با استفاده از کلید واژه های معتبر از پایگاه های داده ای Elsevier، PubMed، ProQuest، Web of Science و Scopus استخراج گردید. پس از غربالگری عنوان و چکیده تمام مقالات، 48 مقاله انتخاب و طی برگزاری دو جلسه هم اندیشی 12 ساعته مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
یافته ها
سه نمودار کلاس، فعالیت و مورد کاربرد و چهار نمودار مولفه، همکاری، شیء و پروفایل به ترتیب پر کاربردترین و کم کاربردترین نمودارهای UML در طراحی و مدل سازی حوزه های مختلف مراقبت سلامت بودند. در دامنه کاربردها، گروه های زیرساخت ها، مدیریت بیماری ها و کشف دانش به ترتیب بیشترین استفاده از UML را داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به این که UML تمام جنبه های سیستمی اعم از سخت افزار و نرم افزار را در سه حوزه زیرساخت ها، مدیریت بیماری ها و کشف دانش در برمی گیرد، می توان گفت که طراحی و مدل سازی این دامنه کاربردها با UML، امکان مهندسی مجدد و ارتقای سازمان ها را تسهیل می نماید و سیستم های تعاملی را به منظور حمایت از ارتباط بین بخش های مختلف سیستم مراقبت سلامت و همکاری بین شرکای پروژه توسعه می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p1908803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!