مقایسه تاثیر بابونه، زنجبیل و ویتامین B6 بر درمان تهوع و استفراغ بارداری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تهوع و استفراغ، از شکایات شایع دوران بارداری است. از جمله درمان های سنتی، استفاده از داروهای گیاهی می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر بابونه، زنجبیل و ویتامین B6 بر درمان تهوع و استفراغ بارداری انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 96-1395 بر روی 105 زن باردار مبتلا به تهوع و استفراغ بارداری در مراکز سلامت شهر قزوین انجام شد. افراد به صورت تصادفی در 3 گروه 35 نفره (مدخله 1، 2 و 3) قرار گرفتند. گروه های مداخله به مدت 4 روز و روزی 3 بار به ترتیب تحت درمان با کپسول خوراکی بابونه، زنجبیل و ویتامین B6 قرار گرفتند. تهوع و استفراغ قبل و 1 هفته پس از اتمام مداخله با استفاده از شاخص رودز در هر 3 گروه اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 23) و آزمون های تی تست، کای دو، کروسکال والیس و ویلکاکسون انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
قبل از مداخله اختلاف معنی داری بین سه گروه از نظر میانگین نمره تهوع و استفراغ بر اساس شاخص رودز مشاهده نشد (05/0<p) ، در حالی که بعد از مداخله در هر سه گروه کاهش معناداری را نشان داد (001/0=p) ، اما اختلاف آماری معناداری در میزان کاهش میانگین تهوع، استفراغ در سه گروه مداخله وجود نداشت (05/0<p).
نتیجه گیری
استفاده از هر سه داروی بابونه، زنجبیل و ویتامین B6 در کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری موثر است و برتری معناداری در اثر درمانی در هیچ کدام از سه داروی ذکر شده وجود ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1909713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!