بررسی اثر عصاره هیدروالکلی گیاه رازیانه (Foeniculum vulgare) بر بیان ژن های مرتبط با تولیدمثل (گیرنده استروژنی و ویتلوژنین) در ماهی ماده گورخری (Danio rerio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق تاثیر استفاده از عصاره هیدروالکلی رازیانه در جیره غذایی بر بیان ژن ‏های مرتبط با تولیدمثل ویتلوژنین (Vtg) و گیرنده استروژن (ERa) در جنس ماده ماهی گورخری (Danio rerio) بررسی شد. تعداد 600 قطعه بچه ماهی گورخری با میانگین وزنی 0/01±0/15 گرم در 4 تیمار و 3 تکرار با جیره ی غذایی پایه همراه با سه سطح 0، 75، 100 و 150 میلی گرم در کیلوگرم جیره غذایی عصاره به مدت 6 هفته تغذیه شدند. بعد از این دوره و مشخص شدن جنسیت، جنس نر از آزمایش خارج و جنس ماده به مدت 1 ماه به وسیله همان جیره های حاوی عصاره تغذیه شدند. در انتهای دوره جهت مطالعات ژنتیکی از کبد نمونه برداری و استخراج RNA انجام شد. برای سنتز cDNA از کیت SuPrimeScript RTase استفاده شد و cDNA حاصله با استفاده از پرایمرهای ژن های مذکور و ژن بتا اکتین به عنوان ژن رفرنس در Real Time PCR استفاده شد. ارزیابی بیان ژن ها افزایش بیان را در تیمارهای تغذیه شده با عصاره در مقایسه با تیمار کنترل نشان داد. میزان بیان ژن ویتلوژنین و گیرنده استروژن آلفا در گروه های تغذیه شده با تیمار حاوی 100 و 75 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره اختلاف معنی داری را نشان نداد (P>0/05) ؛ اما تیمار حاوی 150 میلی گرم در کیلوگرم عصاره افزایش معنی داری (P>0/05) نسبت به دو تیمار دیگر نشان داد. نتایج نشان می دهد که استفاده از عصاره هیدرو الکلی رازیانه می تواند به عنوان یک راهبرد جدید در بهبود عملکرد تولیدمثلی مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912509 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!