ارزیابی وضعیت بالفعل بیابان زایی، با تاکید بر سه معیار آب ، پوشش گیاهی و خاک بر اساس مدل IMDPA (مطالعه موردی: علامرودشت لارستان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به رشد روزافزون جمعیت و کاهش سرانه ی زمین برای تامین غذا ، پدیده ی بیابان زایی که با کاهش استعداد باروری اراضی، کاهش تولیدات کشاورزی، افزایش تلفات منابع آب و خاک، کاهش کمی وکیفی منابع مرتعی و غیره همراه است، به روند کاهش امکانات و منابع در برابر رشد جمعیت شتاب بیشتری می دهد. در واقع جدی ترین اثر نامطلوب بیابان زایی،کاهش توان تولید و تهدید امنیت غذایی و از بین بردن ساختارهای بنیادی زیستی است. بنابراین امروزه مسئله بیابان زایی و جلوگیری از توسعه ی آن در حوزه ی بین المللی و ملی جزء مهمترین مسایل مطرح می باشد. به منظور بررسی شدت بیابان زایی منطقه علامرودشت، از مدل بیابان زایی IMDPA استفاده گردید. برای ارزیابی پتانسیل بیابان زایی 3 معیار خاک، آب و پوشش گیاهی در نظر گرفته شد. در این مدل برای معیار خاک 4 شاخص هدایت الکتریکی، درصد سنگ و سنگریزه عمقی، بافت و عمق خاک ، برای معیار آب، 4 شاخص هدایت الکتریکی، میزان کلر، میزان جذب سدیم و افت سطح آب زیر زمینی و برای معیار پوشش گیاهی 3 شاخص وضعیت پوشش گیاهی، تجدید پوشش گیاهی و بهره برداری از پوشش گیاهی در نظر گرفته شدند. بر پایه شاخص های گزینش شده برای هر معیار، از میانگین هندسی شاخص ها در هر معیار، نقشه کیفی معیار مورد نظر بدست آمد و در پایان از میانگین هندسی معیارها، نقشه شدت بیابان زایی تهیه شد. نقشه شدت بیابان زایی بدست آمده نشان دهنده ی کلاس متوسط تا شدید روند بیابان زایی در منطقه می باشد. با توجه به ارزیابی های صورت گرفته مشخص شد که معیار آب با میانگین وزنی 78/2 (کلاس شدید) ، همچنین پوشش گیاهی با میانگین وزنی 77/2 (کلاس شدید) بیشترین تاثیر را در بیابان زایی منطقه دارند و معیار خاک با میانگین وزنی 07/2 در کلاس بیابان زایی متوسط قرار دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1912923 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!