عوامل موثر بر پذیرش نوآوری های برنامه درسی در نظام آموزش عالی ایران

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مهمترین اهداف نظام های آموزش عالی، ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانشجویان است و حوزه برنامه درسی به عنوان قلب نظام آموزشی می تواند در تدوین برنامه و اجرای این امر مهم، موثر باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مطالعه عوامل موثر بر پذیرش نوآوری های برنامه درسی در نظام آموزش عالی انجام شد. روش تحقیق: مطالعه حاضر، مطالعه ای توصیفی- تحلیلی است. جامعه پژوهش، تمام اعضای هیات علمی دانشگاه های شهر تهران بودند که تعداد 174 نفر از آنها به روش نمونه گیری غیر تصادفی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته 95 سوالی جمع آوری شد. روایی پرسشنامه به تایید افراد متخصص رسید و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ مقدار 0/83 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای آماری SPSS (ویرایش 16) و PLS و از آزمون های آماری همبستگی و تحلیل مسیر استفاده گردید. سطح معنی داری 0/05 درنظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین فرهنگ برنامه درسی، سیاست های محیط کلان، ویژگی های پذیرندگان، ویژگی های نوآوری، عوامل تسهیل کننده و موانع پیش روی برای نوآوری در برنامه درسی آموزش عالی، رابطه معنی داری وجود داشت (p<0/05).
نتیجه گیری
شناخت عوامل موثر بر پیاده سازی نوآوری ها در برنامه درسی می تواند به عنوان ابزاری برای برنامه ریزی بهتر در فرآیند اجرا و پیاده سازی نوآوری آموزشی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1920454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!