تاثیر حمایت اطلاعاتی بر احساس رضایت مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به سکته مغزی همی پلژیک از دریافت اطلاعات

پیام:
چکیده:
مقدمه
رضایت خانواده بیماران یکی از معیارهای سنجش کیفیت عملکرد پرستاران است. با توجه به رضایت پایین خانواده های بیماران سکته مغزی از اطلاعات دریافتی، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر حمایت اطلاعاتی بر احساس رضایت مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به سکته مغزی همی پلژیک از دریافت اطلاعات انجام شد.
روش کار
در این مطالعه نیمه تجربی دو گروهی قبل و بعد، 78 مراقب خانوادگی بیماران سکته مغزی همی پلژیک، بستری شده در بخش نورولوژی بیمارستان فرشچیان همدان (1396) ، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت مستمر در دو گروه مداخله (40 نفر) و کنترل (38 نفر) قرار گرفتند. مداخله پژوهش از روز سوم تا یازدهم بستری ادامه داشت که طی آن اطلاعاتی در مورد بخش، وسایل، وضعیت بیمار و نحوه مراقبت از بیمار در منزل، به صورت فردی و گروهی، به اعضای گروه مداخله ارائه شد و اعضای گروه کنترل فقط مراقبت های روتین را دریافت کردند. قبل و بعد از مداخله میزان احساس رضایت مراقبان اندازه گیری شد. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از: پرسش نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه پژوهشگرساخته سنجش رضایت مندی از اطلاعات دریافتی. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها
هردو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک یکسان بودند. بین نمره رضایت قبل (21±79/15) و بعد از مداخله (9/93±121/4) ، در گروه مداخله و بین نمره دو گروه مداخله و کنترل، بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (0/001> P).
نتیجه گیری
حمایت اطلاعاتی احساس رضایت مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به سکته مغزی را از دریافت اطلاعات افزایش می دهد. ازاین رو پیشنهاد می شود پرستاران به حمایت اطلاعاتی، به عنوان مداخله پرستاری مهم، توجه ویژه داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p1923616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!