گزارش یک مورد نادر هایپرپلازی پاپیلاری التهابی بدون دنچر

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هایپرپلازی التهابی پاپیلارییا (Inflammatory papillary hyperplasia, IPH) ضایعه خوش خیم مخاطی است که معمولا کام سخت را در افرادی که از دنچر (دست دندان) استفاده می کنند، درگیر می کند. اکثر بیماران از وقوع آن ناآگاه هستند اما بعضی سوزش و ناراحتی دارند. نشان داده شده است که IPH با استفاده 24 ساعته از دنچر، به خصوص در شب ارتباط دارد. علی رغم پاتوژنز اصلی ناشناخته از آن جایی که استفاده از دنچرهای باتطابق نامناسب و قدیمی و تکثیر میکروارگانیسم ها ازعلل اصلیIPH دانسته شده است و طرح ریزی درمان ها بر این اساس گذاشته شده، این مقاله به توصیف و گزارش یک مورد نادر از IPH در بیماری فاقد دنچر پرداخته است. گزارش مورد: بیمار خانم 29 ساله از نظر سیستمیک سالم، به بخش بیماری های دهان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شهید صدوقی یزد جهت معاینه دندان دردناک مراجعه نمود. درمعاینه داخل دهانی روتینیک پلاک با سطح Pebbly، قرمز، با حدود نامشخص و نامنظم در فرورفتگی غیر نرمال موجود در کام مشاهده شد. دهان شویه نیستاتین تجویز شد. بررسی دوباره یک هفته پس از استفاده از دارو انجام شد. سایز ضایعه و اریتم سطحی کاهش یافته و به طور کلی ضایعه بهتر شده بود. به علت عدم ایجاد علائم و ناراحتی بیمار در جلسات فالوآپ بعدی شرکت نکرد.
نتیجه گیری
IPH همیشه در ارتباط با دنچر نیست وکام عمیق و ابنورمالیتی های کام نیز می تواند از علل بروز این ضایعه باشد که نیازمند درمان های تیمی توسط پزشکان و دندان پزشکان جهت برطرف شدن کامل این مشکل می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p1925870 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!