تاثیر آمینوفیلین وریدی بر عملکرد کلیوی بیماران ضربه مغزی با نارسایی حاد کلیه بستری در بخش مراقبت های ویژه

پیام:
چکیده:
مقدمه
نارسایی حاد کلیه عارضه ای شایع در بیماران ضربه مغزی می باشد. آدنوزین آزاد شده در آسیب، موجب کاهش فیلتراسیون گلومرولی کلیه می شود. آمینوفیلین مهارکننده آزادسازی آدنوزین می باشد. بنابراین این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آمینوفیلین وریدی بر عملکرد کلیوی بیماران ضربه مغزی با نارسایی حاد کلیه بستری در بخش مراقبت های ویژه انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی دوسوکور، 50 بیمار ضربه مغزی با نارسایی حاد کلیه به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. بیماران به طور تصادفی آمینوفیلین و یا پلاسبو (نرمال سالین) با دوز mg/kg/h 2/0 را دریافت نمودند. میانگین BUN و Cr و برون ده ادراری آن ها، 24 ساعت قبل و بعد از مداخله ثبت شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمون های آماری کای اسکوئر و T مستقل و من ویتنی و ویلکاکسون در نرم افزار Spss version16 انجام شد.
نتایج
مقایسه میانگین برون ده ادراری و BUN و Cr سرم بیماران، 24 ساعت بعد از شروع مطالعه بین دو گروه، اختلاف آماری معنی داری را نشان داد (001/0p<). در گروه مداخله، بین میانگین برون ده ادراری، BUN و Cr سرم بیماران، قبل و بعد از مداخله، اختلاف آماری معنی داری دیده شد (001/0p<). در گروه کنترل، بین میانگین برون ده ادراری و Cr سرم (06/0p=) و BUN بیماران (08/0p=) ، قبل و بعد از مطالعه اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
آمینوفیلین می تواند موجب افزایش برون ده ادراری و کاهش BUN و Cr سرم و بهبود عملکرد کلیه بیماران ضربه مغزی با نارسایی حاد کلیه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
685 تا 693
لینک کوتاه:
magiran.com/p1926301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!