بررسی نقش واسطه ای آشفتگی استنتاج در رابطه بین تجارب تجزیه ای و نشانه های وسواسی- اجباری در دانشجویان دانشگاه شاهد در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پژوهش های اخیر نشان می دهد که در میان افراد مبتلا به اختلال وسواسی- جبری (Obsessive-compulsive disorder یا OCD) ، پتانسیلی برای گسستگی وجود دارد. رویکرد مبتنی بر استنتاج نوعی مسیر پژوهشی را در این زمینه برانگیخته است. تحقیق حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای آشفتگی استنتاج در رابطه بین تجارب تجزیه ای و نشانه های OCD انجام شد.
روش ها
در این مطالعه مقطعی، 212 نفر از دانشجویان دانشگاه شاهد شرکت نمودند. نمونه گیری به روش تصادفی خوشه ایانجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه بازنگری شده وسواسی- جبری (Obsessive Compulsive Inventory-Revised یا OCI-R) ، مقیاس تجارب تجزیه ای (Dissociative Experiences Scale-II یا DES-II) و نسخه بسط یافته پرسش نامه آشفتگی استنتاج (Inferential Confusion Questionnaire-Expanded Version یا ICQ-EV) بود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson، Regression سلسله مراتبی بر اساس روش Baron وKenny و آزمون Sobel در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
رابطه مثبت و معنی داری بین تجارب تجزیه ای، نشانه های OCD و آشفتگی استنتاج وجود داشت (010/0 > P). نتایج تحلیل Regression نشان داد که آشفتگی استنتاج در رابطه بین تجارب تجزیه ای و نشانه های OCD نقش واسطه ای را ایفا نمود (001/0 > P، 356/0 = β).
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده حاکی از نقش آشفتگی استنتاج در تبیین رابطه بین تجارب تجزیه ای و نشانه های OCD است. این نتیجه می تواند شواهدی را در جهت حمایت از سودمندی به کارگیری رویکرد مبتنی بر استنتاج در درمان آن دسته از افراد مبتلا به OCD که دارای تجارب تجزیه ای هستند، فراهم سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
356 تا 361
لینک کوتاه:
magiran.com/p1927047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!