بررسی وجود ژن بیماری زای SAP3 در سویه های کاندیدا آلبیکنس جداشده از بیماران مبتلا به ولوواژینیت کاندیدیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
سابقه و هدف
هر ساله میلیون ها زن به ولوواژینیت کاندیدیایی (VVC: Vulvovaginal Candidiasis) مبتلا می شوند که شایع ترین عامل آن، کاندیدا آلبیکنس (Candida albicans) می باشد. آسپارتیل پروتئینازهای ترشحی (SAPs: Secreted Aspartyl Proteinases) از مهم ترین عوامل حدت گونه های کاندیدا می باشند. شایان ذکر است که آنزیم SAP3 به دلیل نقش در چسبندگی کاندیدا آلبیکنس در روند اولیه ایجاد عفونت ولوواژینیت اثرگذار می باشد. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف تعیین وجود ژن بیماری زای SAP3 در سویه های کاندیدا آلبیکنس جداشده از بیماران مبتلا به ولوواژینیت کاندیدیایی انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 268 نمونه از ترشحات واژینال مراجعه کنندگان به بیمارستان امیرالمومنین شهر گراش (استان فارس) در شش ماهه اول سال 1397 جمع آوری گردید. نمونه ها پس از بررسی مستقیم میکروسکوپی بر روی محیط سابورو دکستروز آگار حاوی کلرامفنیکل (50 میلی گرم بر لیتر) کشت داده شدند. در ادامه، سویه های کاندیدا با استفاده از آزمون های فنوتیپی استاندارد و آزمون جذب قندها (API20C) شناسایی و تعیین هویت گردیدند. لازم به ذکر است که DNA (Deoxyribonucleic Acid) ژنومی به روش فنل-کلروفرم-ایزوآمیل الکل استخراج شد و برای حضور ژن SAP3 از تکنیک PCR (Polymerase Chain Reaction) استفاده گردید.
یافته ها
از میان نمونه های مورد مطالعه، 79 مورد (47/29 درصد) با آزمایش مستقیم میکروسکوپی و کشت، مثبت شدند. در این مطالعه 48 مورد کاندیدا آلبیکنس (75/60 درصد) و 31 مورد گونه های غیرآلبیکنس (24/39 درصد) شناسایی گردید. نتایج حاصل از PCR نیز نشان دهنده حضور ژن SAP3 در 47 سویه کاندیدا آلبیکنس (91/97 درصد) بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که ولوواژینیت ناشی از کاندیدا آلبیکنس در مقایسه با سایر گونه های کاندیدا فراوانی بیشتری دارد که حضور ژن SAP3 در بیشتر سویه های کاندیدا آلبیکنس می تواند توجیه کننده این امر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 164
لینک کوتاه:
magiran.com/p1930733 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!