مطالعه مقایسه ای ویژگی های ریخت شناختی 5 گونه از ماهیان جنس مروارید ماهی (Cyprinidae: Alburnus) در آب های داخلی ایران با استفاده از سیستم شبکه ای تراس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه ویژگی های ریخت شناختی 5 گونه از ماهیان جنس مروارید ماهیبه نام هایAlburnuschalcoides، A. filippii، A. atropatenae، A. mossulensis و A. hohenackeri به روش سیستم شبکه ای تراس مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد 300 قطعه ماهی از اردیبهشت 89 تا مهر 91 از رودخانه های بابلرود، بالقلوچای، میریسه،گاماسیاب و مهابادچای به وسیله الکتروشوکر جمع آوری شدند. 105 فاصله تراس بین 15 لندمارک در300 نمونه اندازه گیری شد. در نتایج حاصله از تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) برای ویژگی های ریخت سنجی اصلاح شده، از 105ویژگی مورد بررسی در بین نمونه ها، تمام صفات دارای تفاوتمعنی دار (0/05>P) بودند. آنالیز فاکتورهای اصلی برای داده های مورفومتریک نشان داد که 14 فاکتور اول از میان 105 فاکتور ایجاد شده بین 5 گونه مورد بررسی، از 96/33 درصد تنوع صفات ریختی برخوردار می باشند. مطابق با نتیجه حاصل از ترسیم مولفه اول به دوم در آزمون تفکیک متعارف نشان داده شده است که سه گونه A. filippii, A. atropatenae و A. mossulensis دارای هم پوشانی بالا با یکدیگرند وگونه های A. chalcoides و A. hohenackeriاز سایر گونه ها به طور کامل جدا شدند. نتایج حاصل از آزمون کلاستر نیز جدایی کامل گونه ها به لحاظ خصوصیات ریخت سنجی از یکدیگر را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p1932087 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!