بررسی رابطه تیپ های شخصیتی با توانایی حل مساله در مدیران پرستاری، بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان زاهدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هریک از مدیران پرستاری دارای شخصیت خاص و ویژه خود می باشند که این تیپ شخصیتی می تواند، تاثیر زیادی بر روی نحوه برخورد آنان با مسئله داشته باشد.
هدف
این تحقیق با هدف بررسی رابطه تیپ های شخصیتی با توانایی حل مسئله در مدیران پرستاری، بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان زاهدان انجام گردید.
روش
مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی-همبستگی بود که بر روی 36 نفر از مدیران پرستاری بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان زاهدان انجام شد. نمونه گیری در این پژوهش به صورت مستمر و نمونه ها به روش در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه تیپ شخصیتی مایرز– بریگز ساخته شده در سال 1962 با روایی 90/. و پایایی 83/. و پرسشنامه حل مساله هپنر سال 1982 با روایی 88/. و پایایی 89/. بود. تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش توسط نرم افزار SPSS انجام گرفت.
یافته ها
یافته های پژوهش نشان دادند که بیشترین فراوانی تیپ شخصیتی مربوط به تیپ های برونگرای حسی متفکر ادراکی و برونگرایی بینشی متفکر قضاوتی و کمترین فراوانی مربوط به تیپ های برونگرای بینشی احساسی ادراکی، درونگرای حسی قضاوتی و درونگرای بینشی متفکر ادراکی بود. بین توانایی حل مسئله و تیپ های شخصیتی رابطه معنی داری وجود داشت (P=0. 021) ، افرادی که تیپ شخصیتی برونگرای حسی احساسی قضاوتی داشتند، بیشترین میزان توانایی حل مسئله (9304/11±667/150) و افرادی که دارای تیپ شخصیت درونگرای حسی قضاوتی بودند، ازکمترین میزان توانایی حل مسئله (000/0±000/170) برخوردار بودند.
نتیجه گیری
با توجه به ارتباط بین تیپ شخصیتی و توانایی حل مساله مدیران پرستاری، نیاز به بررسی شخصیت افراد قبل از انتصاب آنها به پست مدیریتی پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933550 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!