اثر فعالیت استقامتی شنا بر غلظت سرمی سورفکتنت D و پروتئین های سلول کلارا در شناگران نخبه: یک کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
پروتئین های سلول کلارا و سورفکتنتD از سلول های اپی تلیال ریه ها هستند که افزایش آنها در خون نشانه آسیب دستگاه تنفسی است. شنای استقامتی فعالیتی بی هوازی است که با فعال کردن ماکروفاژها و نوتروفیل ها همراه است. هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر یک جلسه فعالیت استقامتی شنا بر غلظت سرمی سورفکتنت و پروتئین های کلارا در شناگران نخبه بود.
مواد و روش ها
تحقیق حاضر از نوع کارآزمایی بالینی و با دو مرحله قبل و بعد از آزمون بود. نمونه آماری تحقیق از بین شناگران تیم شهر تبریز (20=n) ، شناگر نخبه (10=n) و تفریحی (10=n) به صورت تصادفی در سال 1395، انتخاب شدند. پروتئین های سلول کلارا و سورفکتنت D قبل و بعد از یک جلسه فعالیت استقامتی با شدت 75-70 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی به مدت 20 دقیقه، اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون t وابسته و آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی Tukey مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
غلظت سرمی سلول کلارا بعد از مداخله تمرینی در هر دو گروه شناگران نخبه و تفریحی به صورت معنی دار افزایش می یابد (001/0=P). هم چنین، سورفکتنت D پس از مداخله تمرینی فقط در گروه شناگران تفریحی افزایش معنی دار داشت. هم چنین، نتایج پس آزمون نشان داد که میانگین میزان پروتئین سلول کلارا در شناگران نخبه بیشتر از تفریحی است (001/0=P) و سورفکتنت D در شناگران تفریحی به صورت معنی داری بیش تر از شناگران نخبه بود (002/0=P).
نتیجه گیری
به نظر می رسد یک جلسه فعالیت استقامتی شنا باعث افزایش مقادیر سرمی پروتئین های سلول کلارا و سورفکتنت D در شناگران می شود که افزایش آن نشان دهنده التهاب دستگاه تنفسی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
951 تا 960
لینک کوتاه:
magiran.com/p1933833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!