ارزیابی قابلیت نانوحامل های نیوزومی بر حفظ سمیت و رسانش عصاره پوست انار در شرایط کشت سلول (رده MCF-7 سرطان پستان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف
استفاده از نانوحاملهای حاوی ترکیبات سیتوتوکسیک گیاهی به جای داروهای رایج شیمی درمانی می تواند بسیاری از چالش های پیشروی این روش سرطان درمانی را کاهش دهد. در این مطالعه نانوسامانه های سورفکتانتی حاوی عصاره پوست انار به منظور ارزیابی سمیت آن بر رده ی سلولیMCF-7 سرطان پستان طراحی و ویژگی های فیزیکوشیمیایی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مواد و روش ها
وزیکول های نیوزومی با استفاده از Span 60، کلسترول و پلی اتیلن گلیکولبروش فیلم نازک تهیه شده و عصاره پوست انار درون نیوزومها بارگذاری شد. بررسی شاخصه های فیزیکوشیمیایی آن ها با استفاده از دستگاه های زتا سایزر، FT-IR، SEM انجام شد و میزان رهایش عصاره در دمای oC37 و oC42 محاسبه گردید. در پایان میزان سمیت نانوسامانه دارای عصاره بر سلول های سرطانی پستان با استفاده از تست MTT سنجیده شد.

نتایج
نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که نیوزومهای دارای عصاره به ترتیب دارای راندمان انکپسولاسیون، اندازه و شارژ سطحی 28/61 درصد، nm 6/143 وmV 9/40-است. است. بررسی رهایش نیز نشان می دهد که نانوحامل نیورومی در دمای oC 37 و oC 42 دارای رهایش کنترل شده است. مطالعه ی FT-IR و SEM نیز عدم برهمکنش عصاره با سامانه و موفولوژی کروی سامانه را تایید می کند. در پایان مشخص می شود که میزان سمیت عصاره پوست انار در شرایط کپسوله نسبت به شرایط کپسوله نشده بر رده ی سلولی MCF-7 سرطان پستان بیشتر است.

نتیجه‏ گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش مشخص می شود که نانو حامل نیوزومی می تواند حاملی مناسب جهت رسانش عصاره پوست انار در شرایط سلول های سرطانی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1934273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!