میرایی قابل انتساب به فشار خون بالا برای بیماری های قلبی عروقی در جمعیت 64-25 سال استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
زمینه
بیماری های قلبی عروقی اولین علت مرگ، در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران است و فشارخون بالا یکی از شایعترین عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی در سطح جهان می باشد. این مطالعه با هدف برآورد مرگ های ناشی از بیماری های قبلی عروقی منتسب به فشار خون بالا در استان آذربایجان غربی انجام شد.
روش کار
در این مطالعه برای محاسبه سهم منتسب جمعیتی و میرایی منتسب، برای شیوع فشارخون بالا از داده های یک مطالعه ملی شیوع و عوامل خطر فشارخون بالادر بزرگسالان ایرانی استفاده شد. اندازه های اثر فشارخون بالا به عنوان عامل خطر مرگ (از بیماری های ایسکمیک قلبی، سکته های مغزی و مرگ از کلیه علل) از نتایج مطالعه همگروهی گلستان بدست آمد. داده های مربوط به تعداد مرگ ها به تفکیک جنس و علت مرگ از نظام ثبت مرگ استان آذربایجان غربی اخذ شد.
یافته ها
در گروه سنی 64-25 سال 27% مرگ ها ناشی از بیماری های قلبی عروقی بود. سهم منتسب جمعیتی فشارخون بالا برای مرگ از بیماری ایسکمیک قلبی در مردان 4/14 درصد و در زنان 6/18 درصد، برای سکته مغزی در مردان 1/26 درصد و در زنان 4/32 درصد و برای مرگ از کلیه علل در مردان 4/6 درصد و در زنان 1/8 درصد برآورد گردید. میزان میرایی منتسب به فشارخون بالا برای مرگ از بیماری ایسکمیک قلبی، سکته مغزی و میرایی از کلیه علل در مردان به ترتیب 46، 30 و 154 مورد و در زنان به ترتیب 29، 28 و 120 مورد بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه سهم قابل توجه فشارخون در رخداد مرگ و میر از بیماری های قلبی عروقی به ویژه سکته مغزی را نشان می دهد و بر اهمیت برنامه های کنترل و پیشگیری از فشارخون بالا برای کاهش مرگ های منتسب به آن در استان به عنوان یکی از اولویت های برنامه های بهداشتی تاکید می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1934982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!