توانمند شدن والدین جهت مراقبت در والدین کودکان اوتیسمی: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
توانمند شدن والدین کودکان اوتیسمی به منظور ارائه بهترین مراقبت به این کودکان تحت تاثیر عواملی بیش از والدین کودکان با رشد و تکامل طبیعی قرار دارد. از سوی دیگر آگاهی از عوامل مرتبط بر توانمندی والدی در این والدین برای کارکنان درمانی از جمله پرستاران مهم می باشد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف تبیین و تعریف توانمند شدن والدین جهت مراقبت در والدین کودکان اوتیسمی انجام شد.
مواد و روش کار
این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا قراردادی با مشارکت 16 نفر از والدین و مربیان کودکان اوتیسمی انجام شد. داده های مطالعه از طریق مصاحبه و گروه متمرکز در انجمن اوتیسم شیراز جمع آوری شد. یافته ها با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها دو طبقه اصلی شامل "خودکارآمدی" شامل زیر طبقات "خودسازی و خودباوری" و "تطابق با وضعیت موجود " شامل زیر طبقات " پذیرش بیماری کودک، شکیبایی، تفکر و ذهن آرام، مشارکت و تعامل سایر افراد خانواده جهت مراقبت، بهره جویی از حمایت و رفاه اجتماعی و ارتباط ماورایی" را آشکار نمود.
بحث و نتیجه گیری
نتایج حاصل از مطالعه نشان داد، مفهوم توانمند شدن والدی در والدین کودکان اوتیسمی را می توان " تطابق با شرایط موجود در راستای کسب خودکارآمدی" تبیین و تعریف نمود. همچنین این یافته ها می توانند زمینه هایی در راستای ارائه برنامه ها و مداخلات هدفمند و مناسب به منظور ارزیابی و ارتقاء توانمندی در والدین کودکان اوتیسمی فراهم نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 273
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!