بررسی اختلالات تغیرات بیان ژن Lnc13 در بیماران مبتلا به سلیاک در مقایسه با افراد سالم و همبستگی با ویژگی های کلینیکوپاتولوژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
 
مقدمه
بیماری سلیاک نوعی بیماری خود ایمنی بوده که در آن فرد، با مصرف گلوتن موجود در گندم، جو و چاودار دچار نوعی پاسخ ایمنی گشته، که در نهایت منجر به از بین رفتن پرزهای روده باریک می شود. با توجه به نقش محرز ژن های غیر کدکننده در بیماری سلیاک و تاثیر آنها در پیشرفت بیماری، این مطالعه جهت بررسی بیان ژن Lnc13 در بیماران مبتلا به سلیاک در مقایسه با گروه کنترل طراحی شد.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر، از نوع مورد-شاهدی بوده که در آن 50 فرد مبتلا به بیماری سلیاک، طی سال های 1395-1396 به بخش گوارش و کبد بیمارستان طالقانی مراجعه نموده اند، علاوه بر آن 20 فرد سالم به عنوان گروه کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. استخراج RNA از خون محیطی به وسیله کیت RNeasy Mini انجام شد. سنتز cDNA با استفاده از کیت ترمو فیشر انجام شده و پس از آن برای بررسی کمی بیان ژن Lnc13 با استفاده از تکنیک Real time PCR انجام گردید. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار دستگاه Rotor Gene ، آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS v.21 و رسم نمودارها با استفاده از نرم افزار 5 GraphPad prism صورت گرفت.
یافته ها
میزان بیان ژن Lnc13 در خون بیماران سلیاک نسبت به گروه سالم بررسی شد که نشان دهنده افزایش معنی دار در ژن Lnc13 بود (05/0>P) ) 95% CI0.5521 to 1.250 (
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده می توان اظهار داشت که بیان ژن Lnc13 در خون بیماران مبتلا به سلیاک تغییر قابل توجهی در مقایسه با گروه شاهد دارد. لذا تغییرات بیان ژن Lnc13 در افراد مبتلا به بیماری سلیاک، می تواند به عنوان بیومارکری جهت پیش آگهی، تشخیص و درمان به کار رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1939975 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!