تاثیر مکمل پره بیوتیک سل ماناکس بر بافت آبشش و کبد ماهی قزل آلای رنگین کمان در دوره پرورشی و مواجهه تجربی با بیماری یرسینیوزیس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه استفاده از ترکیبات پره بیوتیکی در جهان گسترش فراوانی یافته است. هدف از این مطالعه بررسی اثرات تغذیه ای غلظت های مختلف محصول تجاری پره بیوتیک سل ماناکس (حاوی ترکیبات فعال دیواره مخمر ساکارومایسیس سرویزیه به همراه مانان الیگوساکارید) بر بافت های آبشش و کبد ماهیان تغذیه شده با پره بیوتیک مذکور در طول دوره پرورش و در مواجهه تجربی با بیماری یرسینیوزیس بود. ماهیان قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزنی 45/1±08/19 گرم به مدت 60 روز با جیره حاوی غلظت های مختلفپره بیوتیک سل ماناکس (0، 1/0، 5/0 و 1 درصد) تغذیه شدند. در روز 60 مطالعه،بیماری یرسینیوزیس توسط تزریق داخل صفاقی سوسپانسیون باکتری،در همه گروه های آزمایشی به صورت تجربی ایجاد گردید. نمونه های بافت شناسی در روزهای صفر، 30 و 60 مطالعه و همچنین پس از آزمون مواجهه تجربی تهیه شد. نتایج نشان دهنده تاثیر غلظت های مختلف پره بیوتیک سل ماناکس بر بافت های کبد و آبشش در روز های 30 و 60 مطالعه بود. بهترین تاثیر بافتی در دوره پرورشی مربوط به تیمار های تغذیه شده با غلظت های 1/0 و سپس 5/0 درصد بود و نیز در زمان مواجهه تجربی با بیماری یرسینیوزیس کمترین جراحات بافتی کبد و آبشش ها مربوط به تیمار تغذیه شده با غلظت 1/0 درصد پره بیوتیک سل ماناکس بود که از لحاظ آماری دارای تفاوت معنی داری با سایر گروه ها بود (05/0>p). با توجه به نتایج این بررسی مشخص شد که افزودن پره بیوتیک سل ماناکس به جیره ماهی قزل آلای رنگین کمان با غلظت 1/0 درصد، سبب بهبود پارامترهای بافتی در طول دوره پرورشی و کاهش ضایعات بافتی در زمان مواجهه با بیماری یرسینیوزیس می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
337 تا 355
لینک کوتاه:
magiran.com/p1947502 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!