تغییرات پروتئوم یونجه در برابر تنش ناشی از تغذیه شته خالدار یونجه Monell Therioaphis Trifolii به کمک تکنیک الکتروفورز دوبعدی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شته خالدار یونجه با نام علمیTherioaphis trifolii از جمله آفات مهم یونجه می باشد. به منظور بررسی پاسخ پروتئوم یونجه نسبت به تغذیه این شته، نمونه برداری از یونجه (ژنوتیپ همدانی) تحت تغذیه و شاهد صورت گرفت. تجزیه و تحلیل پروتئوم بافت برگی، 208 لکه پروتئینی قابل تشخیص در رنگ آمیزی با آبی کوماسی، شناسایی نمود. از این میان بر اساس آزمون t، 16 لکه در سطح احتمال 1% دارای تفاوت معنی دار (01/0p≤) بودند. لکه های پروتئینی دارای تغییرات بیان معنی دار، بر اساس نقطه ایزوالکتریک و وزن ملکولی در بانک های اطلاعاتی مورد جستجو قرار گرفته و پروتئین های احتمالی پاسخ دهنده به شرایط تنش آفت شناسایی شدند. دسته بندی پروتئین های مورد شناسایی بر اساس گروه های عملکردی نشان داد که بیشترین مقدار بیان در پروتئین هایی بوده که نسبت به تنش تغییر بیان داشته اند. دی سولفیدایزومراز، آلدهید دهیدروژناز، پروتئین های شوک حرارتی، پلی فنل اکسیداز و پروکسی ردوکسین از جمله این پروتئین ها بودند. این موضوع نشان از تکاپوی گیاه یونجه در سطح بیان پروتئین ها برای ایجاد مقاومت در برابر آفت شته خالدار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1951682 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!