بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مشکلات ارتباطی جهت تشخیص اختلال دلبستگی واکنشی در کودکان 2تا5 سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
برای تشخیص افتراقی کودکانی که علائم وسیع رفتاری و ارتباطی داشته و مورد غفلت قرار گرفته اند نیاز به ابزار دقیق وجود دارد تا اختلال دلبستگی واکنشی را از سایر اختلالات مشابه تشخیص دهد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه مشکلات ارتباطی جهت تشخیص اختلال دلبستگی واکنشی در کودکان 2 تا 5 ساله بود.
روش بررسی
این تحقیق از نوع توصیفی و مقطعی و روش شناختی بود. پس از ترجمه و معادل سازی پرسشنامه به زبان فارسی روایی محتوا و صوری آزمون بر اساس نظر صاحب نظران مشخص شد. سپس پرسشنامه مزبور برروی 180 زوج مادر با کودکان دارای اختلال دلبستگی واکنشی، اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و نرم افزار Lisrel تجزیه و تحلیل شد. پایایی آزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ و روایی سازه با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی در سطح معناداری 0٫01 انجام شد.
یافته ها
تحلیل داده های موجود نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه مشکلات ارتباطی دارای روایی مقبول است. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون 0٫79 معین شده و ضریب همبستگی پیرسون برای روایی سازه، بالای 0٫50 تعیین شد. همچنین نتایج تحلیل عاملی دو عامل مجزا در سوال های مقیاس را باعنوان رفتارهای دلبستگی بازداری شده و رفتار های دلبستگی بازداری نشده تایید نمود.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه مشکلات ارتباطی RPQ از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و می تواند به عنوان ابزاری مناسب در موقعیت های غربالگری، بالینی و پژوهشی در تشخیص اختلال دلبستگی واکنشی در کودکان 2 تا 5 سال استفاده گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!