اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و نشخوار فکری در بیماران با درد غیرقلبی قفسه سینه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
علل متنوعی می تواند موجب بروز درد قفسه سینه شود؛ که معمولا علل روانی کمتر مورد توجه قرار می گیرند، از این رو واجد اهمیت بیشتری در تشخیص و درمان هستند؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روانی و نشخوار فکری در بیماران با درد غیرقلبی قفسه سینه انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری دو ماه بعد با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش به صورت در دسترس و شامل تعداد 40 بیمار مراجعه کننده به یکی از بیمارستان های شهر تهران بود که پس از ورود به طرح، به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنی ها به دو پرسشنامه انعطاف پذیری روان شناختی و نشخوار فکری (هوکسما و مارو) پاسخ دادند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند. سپس نتایج با آزمون های آماری تی دو گروه مستقل، تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 بررسی شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که پس از مداخله، میانگین نمرات مقیاس نشخوار فکری کاهش (0٫001<p) و انعطاف پذیری روان شناختی در گروه درمانی افزایش داشت (0٫001<p). این برتری در پیگیری دو ماه بعد نیز حفظ شده بود (0٫001<p).
نتیجه گیری
آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انعطاف پذیری روان شناختی و نشخوار فکری در بیماران با درد غیرقلبی قفسه سینه که دچار ناتوانی های جسمی شده اند، موثر است و نیز نتایج درمان پایدار می باشد. بنابراین تشخیص و درمان مناسب موجب ایجاد نتایج مطلوب و رضایتمندی در بیمار می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!