اثربخشی زوج درمانی یکپارچه بر خودپنداره جنسی و زودانزالی مردان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
زودانزالی از مشکلات جنسی بسیار شایع در مردان است. مردان زودانزال به لحاظ خودپنداره جنسی دچار مشکل هستند. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی مشاوره زوجی یکپارچه بر خودپنداره جنسی و زودانزالی مردان بود.
روش بررسی
روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. برای دستیابی به هدف تحقیق از میان مردان مراجعه کننده با شکایت زودانزالی به پزشکان مراکز درمانی شهر نیشابور، تعداد 30 نفر به شیوه هدفمند انتخاب شدند. افزاد انتخاب شده در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در هر گروه) به صورت تصادفی جایگزین گردیدند. گروه آزمایش مداخله زوج درمانی یکپارچه را دریافت کردند و گروه کنترل نیز در لیست انتظار قرار داشتند. ابزار پژوهش عبارت بودند از مقیاس خودپنداره جنسی فرم کوتاه (MSSQ-short form) و مقیاس سنجش زودانزالی (PEDT) سیموندز، روبلین، هارت، و آلثوف (2003). روش تجزیه وتحلیل داده ها در سطح توصیفی با استفاده از میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین مردانی که مداخله زوج درمانی یکپارچه را دریافت کرده بودند و مردان گروه کنترل تفاوت معناداری در میزان خودپنداره جنسی (0٫001>p) و زودانزالی (0٫001>p) آنان وجود دارد. نمرات خودپنداره جنسی و زودانزالی مردانی که مداخله زوج درمانی یکپارچه را دریافت کرده بودند، در مرحله پس آزمون و پیگیری درمقایسه با گروه کنترل افزایش یافته بود.
نتیجه گیری
باتوجه به یافته های می توان نتیجه گرفت که زوج درمانی یکپارچه می تواند در بهبود خودپنداره جنسی مردان زودانزال اثربخش باشد. خودپنداره جنسی درواقع می تواند یکی از عوامل روان شناختی بروز زودانزالی و نگهدارنده آن باشد. لذا بهبود خودپنداره جنسی در بهبود زودانزالی نیز می تواند اثربخش باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!