بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر شهر کاشان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
اختلال اضطراب اجتماعی براساس ترس شدید و پایدار از عملکرد یا موقعیت های اجتماعی تشخیص داده می شود (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2013). تحقیقات نشان داده است این اختلال شایع، پیچیده و ناتوان کننده بوده و درصورت درمان نشدن تداوم می یابد. نوجوانان بااختلال اضطراب اجتماعی در عملکرد تحصیلی و سلامت روان آسیب می بینند. پیامدهای منفی این اختلال در نوجوانان درمقایسه با کودکان و بزرگسالان بیشتر و شایع تر است؛ به طوری که تعداد زیادی از روان درمانی ها برای درک و درمان این اختلال باتوجه به شیوع و آسیب مربوط به آن و اختلال های روانی شدید دیگر، به وجود آمده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد از درمان های موج سوم شناختی رفتاری و بر بافت و عملکرد روان شناختی پدیده ها مبتنی بر کارهای تجربی درزمینه تاثیر زبان بر رفتار است که قسمتی از نظریه چهارچوب ارتباطی را تشکیل می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان کاشان است.
روش بررسی
این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون بود. جامعه آماری را دانش آموزانی تشکیل دادند که به علت اختلال اضطراب اجتماعی در مدارس شهر کاشان به مراکز مشاور مدرسه مراجعه کردند. از بین آن ها تعداد 30 دانش آموز مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها در هر گروه قبل از مداخله و در پایان مداخله با پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک تحت آزمون قرار گرفتند. هشت جلسه درمان به صورت گروهی بر گروه آزمایش انجام شد.
یافته ها
نتایج تحلیل کواریانس در مرحله پس آزمون، بهبودی معناداری را در نمرات اضطراب اجتماعی گروه آزمایش نشان داد (0٫001p<).
نتیجه گیری
باتوجه به یافته های این پژوهش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر بااختلال اضطراب اجتماعی مقطع دبیرستان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1960873 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!