مولفه ها و شاخصه های تعاملات اجتماعی پلیس در مدیریت انتظامی پیشگیری از جرم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تحقیق تعاملات اجتماعی پلیس با هدف ترسیم مولفه ها و شاخص های اصلی الگوی تعاملات پلیس با مردم در مدیریت انتظامی پیشگیری از جرم صورت گرفته است. تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از ظرفیت سرمایه های اجتماعی در حفظ نظم و آرامش عمومی از یک سو و اجرای سیاست های کلان ناجا درپایان دادن به نگاه تک بعدی به مقوله نظم و امنیت اهمیت این موضوع را از جنبه های سازمانی و اجتماعی معین می کند.

روش

این تحقیق از نظر نوع کاربردی و از نظر روش تحقیق، با توجه به ابعاد متغیر های تحقیق از دو روش کیفی(اکتشافی) وکمی(پیمایشی) استفاده شده است. جامعه آماری روش اکتشافی 10 نفر از مدیران ارشد پیشگیری ازجرم است که با ابزار مصاحبه عمیق اطلاعات جمع آوری می گردد و جامعه آماری روش پیمایشی جوانان و زنان شهرستان تهران هستند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 384 نفر محاسبه و با روش نمونه گیری احتمالی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. بدیهی است که اعتبار ابزارهای گرد آوری داده ها از طریق اعتبار محتوا و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرارگرفت و در نهایت داده ها با نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

یافته ها نشان می دهد که مهم ترین مولفه های فردی پلیس مانند مرتب بودن وضعیت ظاهری، داشتن مهارت های ارتباطی و استفاده مناسب از زبان بدن در نحوه تعاملات اجتماعی پلیس تاثیر به سزایی داشته است و مولفه های سازمانی مانند: امکانات، تجهیزات، منابع و مولفه های مدیریتی مانند: هماهنگی بین دستگاه ها و نهاد های مدنی، سازماندهی، برنامه ریزی و نظارت و کنترل نیز از دیگر عوامل موثر در مدیریت انتظامی پیشگیری از جرم هستند.

پیشنهاد ها

پیشنهاد می گردد که ضمن توجه به یافته های تحقیق، اقدامات اساسی در تشکیل شورای هماهنگی پیشگیری انتظامی از جرم در سطح ناجا، استان ها و شهرستان ها به منظور بهبود وضعیت ساختاری صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1961456 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!