بررسی عوامل خطر احتمالی موثر بر طغیان وبا در شهر قم، سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف
وبا ازجمله بیماری های با قابلیت همه گیری است که در نظام مراقبت ایران جزء بیماری های مشمول گزارش فوری تلفنی بوده و سلامت عموم مردم را تهدید می کند. این مطالعه به منظور بررسی عوامل خطر احتمالی موثر بر طغیان وبا در شهر قم طی سال 1396 انجام شد.
روش کار
در یک مطالعه مورد-شاهدی، 37 مورد بیمار مبتلا به وبا بر اساس تشخیص آزمایشگاهی و 37 فرد سالم به عنوان شاهد جهت طغیان بیماری انتخاب شدند. برای توصیف داده ها از نمودارها، جدول فراوانی، شاخص های پراکندگی و برای تحلیل داده ها از آزمون های رگرسیون لجستیک، 2χ و تی آزمون در نرم افزار spss25 استفاده گردید.
یافته ها
سوش میکروبی عامل بیماریزای طغیان وبا از نوع اینابا بود. اغلب بیماران (54%) در گروه سنی 40-21 سال قرار داشتند. اکثر مبتلایان به وبا مرد (87%)، ایرانی (81%) و محصل یا دانشجو (30%) بودند. ازنظر زمانی، اوج اپیدمی در هفته سوم آبان مصادف با مراسم اربعین روی داده است. در حدود نیمی از بیماران در پایگاه مراقبت مرزی شناسایی شده اند. 95% بیماران، سابقه مسافرت به عراق=75, p-value<0.001)  OR)، 94% سابقه مصرف غذا در مراسم اربعین=66, p-value<0.001)  OR)، و 50% بیماران سابقه مصرف آب نامطمئن داشته اند=11, p-value=0.001)  OR).
نتیجه گیری
مراقبت مرزی بیماری وبا در مرزهای مشترک با عراق بخصوص در مراسم اربعین نقش حیاتی در شناسایی و درمان بیماران مشکوک به وبا داشته است. مراقبت از بیماری های واگیردار در هنگام ورود و خروج زائرین از مراسم اربعین باید به طورجدی تقویت گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
404 تا 409
لینک کوتاه:
magiran.com/p1964403 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!