بررسی تنوع ریختی چهار جمعیت شاه کولی ارومیه (Alburnus atropatenae) در حوضه دریاچه ارومیه با استفاده از روش ریخت سنجی هندسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
چکیده مطالعه حاضر به منظور بررسی تنوع ریختی چهار جمعیت شاه کولی ارومیه (Alburnus atropatenae)، با استفاده از روش ریخت سنجی هندسی انجام شد. برای این منظور تعداد 163 نمونه از چهار رودخانه حوضه ارومیه شامل رودخانه های بانه، سقزچای، سیمینه رود و زرینه رود با استفاده از الکتروشوکر نمونه برداری شدند. برای استخراج داده های شکل از سمت چپ نمونه تصاویر دوبعدی تهیه گردید. سپس تعداد 15 لندمارک هم ساخت تعریف و با استفاده از نرم افزار TpsDig2 بر روی نمونه ها رقومی شدند. داده های لندمارک پس از روی هم گذاری بر اساس آنالیز پروکراست با استفاده از تحلیل های PCA، CVA با ارزش P حاصل از Permutation test و Cluster Analysis موردبررسی قرار گرفتند. میانگین شکل بدن هر جمعیت نسبت به شکل میانگین کل مصورسازی گردید. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری ازنظر شکل بدن بین جمعیت های موردمطالعه وجود دارد. بر اساس تجزیه وتحلیل خوشه ای، جمعیت های موردمطالعه بر اساس شکل بدن به دو خوشه شامل خوشه رودخانه بانه و خوشه رودخانه های سقزچای، سیمینه رود و زرینه رود تقسیم شدند. بر این اساس جمعیت های بانه، سیمینه رود و سقزچای با بدنی پهن و به ترتیب به واسطه سر کوچک تر، موقعیت عقبی چشم ها و طول قاعده باله پشتی کمتر و جمعیت زرینه رود به واسطه بدنی دوکی شکل با عمق کمتر قابل تفکیک باشند. این تفاوت های ریختی می تواند بیانگر تکامل در حال پیشرفت جمعیت های این گونه تحت تاثیر شرایط محیطی رودخانه های محل زیست و جدایی جغرافیایی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1966114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!