طراحی و استقرار سامانه ارزیابی عملکرد بخش ها (سامانه ساعب) با امکان وزن دهی، تعریف شاخص جدید، دارای امکان گزارش گیری تفکیکی (به تفکیک بخش و شاخص) و با پوشش کامل سنجه های اعتباربخشی ملی ایران

چکیده:

شرح نیاز به تغییر تشخیص داده شده (توصیف وضعیت موجود مشکل دار): به دلیل عدم وجود شاخص های هماهنگ و یکپارچه در ارزیابی عملکرد بخش ها، سرپرست هر بخش /واحد در بازه زمانی تعیین شده ملزم به تکمیل ملاک های موجود در سامانه قاصدک برای کارکنان بوده و پس از تکمیل، نتایج جهت تایید و اختصاص ضریب عملکرد به مدیر واحد ارسال می گردید. مدیر واحد اقدام به درج ضریب عملکرد هر بخش و تایید ضرایب براساس نظر و تجارب شخصی می نمود. پرداخت به کارکنان بدون در نظر گرفتن شاخص های عملکردی واقعی و براساس شاخص های عمومی و به نسبت درآمد هر بخش با اعمال نظر مدیر ارشد اختصاص می یافت. در نتیجه ضریب عملکرد بخش /واحد نمی توانست ابزار مناسبی جهت تعیین کارانه بخش /واحد در نظر گرفته شده و متعاقب آن ایجاد انگیزه و افزایش مشارکت خلاقانه کارکنان در بهره وری و ارتقاء کیفیت خدمات محقق نمی گردید. همچنین معیار روا و پایا و یکپارچه جهت ارزیابی بخش ها در نظر گرفته نشده و لذا مقایسه یکسان بخش های همگن ممکن نبود.

هدف تغییر

در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت وجود نظام ارزشیابی را اجتناب ناپذیر نموده است، به گونه ای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف، سازمان را دچار اختلال خواهد کرد. با انجام صحیح آن عملکرد کارکنان و به تبع آن عملکرد سازمان بهبود می یابد. مسئله ارزیابی عملکرد از دیرباز به عنوان یکی ازعوامل مهم موفقیت در نظام های مختلف مطرح بوده است. چالش صاحبنظران همیشه براین بوده است که از ابزارسنجش معتبر در امر ارزشیابی بهره جسته و با استفاده از نتایج آن به عنوان پایه مبنایی در جهت برنامه ریزی ، رفع نواقص و پیشرفت این نظام ها بهره برداری کنند. امروزه اهمیت و ضرورت ارزیابی عملکردآن چنان محرز گردیده که در هر نظام ودستگاه اداری به عنوان امری ضروری و اجتناب ناپذیر مطرح و الزمه یک مدیریت صحیح و پویا بشمار می رود.] در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان ، سال هاست که اندازه گیری عملکرد به عنوان ابزاری مفید و کارآمد جهت افزایش شناخت نسبت به سازمان و نیز بهبود عملکرد آن معرفی و استفاده شده و توسط سازمان ها و موسسات مورد پذیرش قرار گرفته است. همچنین انتقادات فراوانی به اندازه گیری عملکرد که به روش سنتی وارد شد. در نگرش سنتی اندازه گیری عملکرد فاقد فاکتورهای حیاتی از قبیل رضایت مراجعین، رضایت کارکنان ،و کیفیت خدمات هستند لذا از آنجا که سلامتی، محور توسعه پایدار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع بشری است که در زیرساخت بخش های مختلف جامعه اهمیت ویژه ای داردو یکی از مراکزی که در کانون توجه و اولویت های توسعه نظام سلامت قرار دارد، بیمارستان ها هستند که حداکثر 05% از هزینه کل نظام سالمت را به خود اختصاص می دهند و همچنین بیمارستان ها به عنوان مهمترین عنصر نظام سلامت، نقش کلیدی در ارائه خدمات بهداشتی- درمانی داشته و تاثیر زیادی بر کارایی نظام سلامت دارند این مرکز بر آن شد تا با تکیه بر کارآمدی و اثربخشی عملکرد خود که به منزله بهبود شاخص های بیمارستانی و به عبارت دیگر استفاده مناسب از منابع بیمارستانی است با ایجاد تغییر و بهبود فرایند ارزیابی به اهداف ذیل دست یابد.
- تحقق اهداف سازمانی
- اطمینان کافی از روایی و پایایی شاخص های ارزشیابی بخش ها (استانداردهای ملی اعتبار بخشی ایران)
- سرعت بالا در ارزشیابی عملکرد بخش ها
- دقت کافی در ارزشیابی عملکرد بخش ها
- امکان گزارش گیری سریع و آنلاین
- امکان تهیه گزارشات در زمینه های مختلف(ایمنی، هتلینگ، آموزش، ارتقا سلامت و...)
- قابلیت استناد به داده ها و اطلاعات در تصمیم گیری ها
- سهولت دسترسی مدیران وسرپرستاران و مسوولین بخش ها به سامانه خودارزیابی، ارزیابی داخلی و نتایج ثبت شده
- امکان تدوین برنامه های عملیاتی به صورت الکترونیک در سطح بخش ها توسط صاحبان فرآیند

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1967005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!