اندازه گیری فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در مایع شیار لثه ای بیماران پریودنتال مراجعه کننده به بخش پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی بابل

چکیده:
سابقه و هدف
آسپارتات آمینوترانسفراز، آنزیمی است که در مایع شیار لثه ای وجود دارد، مطالعات و تحقیقات اولیه نشان داده اند که ممکن است بین فعالیت این آنزیم با تخریب بافت و التهاب لثه ای ارتباط وجود داشته باشد. هدف این پژوهش اندازه گیری فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در مایع شیار لثه ای بیماران پریودنتال مراجعه کننده به بخش پریودنتولوژی دانشکده دندانپزشکی برای تشخیص پریودنتال است.
مواد و روش ها
در این تحقیق شاهد- موردی فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در مدت یکسال در 96 نفر بیمار پریودنتال با التهاب متوسط مورد بررسی قرار گرفت. ایندکس پلاک، ایندکس التهاب و ایندکس خونریزی و از دست دادن چسبندگی بافت با روش های استاندارد مورد بررسی قرار گرفتند و در مدت 30 ثانیه تا 3 دقیقه از مایع شیار لثه ای نمونه گیری انجام و فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز با روش استاندارد اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج نشان دادند که فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در گروه کنترل برابر با 26.82±432.75 و در گروه بیماران برابر با 53.27±763.42 واحد آنزیمی در دقیقه در میلی لیتر مایع شیار لثه ای بود. افزایش فعالیت آنزیم آمینوترانسفراز بیش از 500 واحد آنزیمی در دقیقه در میلی لیتر مایع شیار لثه ای شاخص بیماری پریودنتال است. رابطه میان فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در مایع شیار لثه ایی با بیماری پریودنتال مثبت است. بین افزایش فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز در مایع شیار لثه ای و بیماری پریودنتال نسبت مستقیم و مثبت وجود دارد.
نتیجه گیری
یافته ها نشان دادند، افزایش فعالیت آنزیم آسپارتات آمینوترانسفراز از روشی مستقیم برای بررسی ضایعه و آسیب بافت های اطراف دندان و روشی مفید جهت تشخیص بیماری پریودنتال می باشد که در آینده در روش درمان نیز استفاده خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
284
لینک کوتاه:
magiran.com/p197282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!