بررسی و مقایسه میزان تاثیر عوامل خانوادگی و اجتماعی موثر بر افت تحصیلی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع اول و دوم و سوم متوسطه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تحقیق حاضر با عنوان بررسی عوامل  اجتماعی بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر اول و دوم و سوم متوسطه شهر گرمسار اجرا شده است. هدف از انجام این تحقیق مشخص نمودن نقش عوامل اجتماعی بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول و دوم و سوم متوسطه شهر گرمسار می باشد که به شیوه ی تحقیق میدانی اجرا گردیده است. جامعه آماری این تحقیق را 768 نفر از دانش آموزان دختر مقطع اول، دوم و سوم متوسطه رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و فنی حرفه ای که در سال تحصیلی 1396-1395 در مدارس شهر گرمسار مشغول به تحصیل بوده اند، می باشد. حجم نمونه این تحقیق با استفاده از فرمول کوکرال از بین جامعه آماری، به تعداد  256 نفر معین گردیده است. فرضیات از طریق آزمون کرامرزی و رگرسیون چند متغیره سنجیده شد ونتیجه آن چنین به شرح ذیل بیان شد. جهت سنجش شدت رابطه بین دو متغیر نیروی انسانی آموزشی ماهر و متخصص و افت تحصیلی دانش آموزان از ضریب کرامرزوی استفاده گردید که مقدار این ضریب 0/77 و سطح معناداری 0/01، بیانگر این است که همبستگی مثبت و قوی بین دو متغیر افت تحصیلی دانش آموزان و نیروی انسانی آموزشی ماهر و متخصص وجود دارد. همچنین سطح معناداری 0/01، بین دو متغیر افت تحصیلی دانش آموزان و پایگاه اجتماعی خانواده بیانگر این است که همبستگی مثبت و قوی وجود دارد. با توجه به مقدار  8/86 =F با سطح معنی داری 0/000 نشان دهنده رد فرضیه صفر یعنی وجود رابطه معنادار میان دو متغیر  عوامل اجتماعی و افت تحصیلی بوده است. از سوی دیگر جهت سنجش شدت رابطه بین دو متغیر انسجام خانوادگی و افت تحصیلی دانش آموزان از ضریب کرامرزوی استفاده گردید که مقدار این ضریب 0/66 و سطح معناداری 0/05، بیانگر این است که همبستگی مثبت و قوی بین دو متغیر انسجام خانوادگی و افت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1976989 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!