فهرست مطالب

پژوهش اجتماعی - پیاپی 40 (پاییز 1397)

نشریه پژوهش اجتماعی
پیاپی 40 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • افسانه ارجمندیان، زهرا ابوالحسنی چیمه*، آزیتا افراشی صفحه 1

    در دنیای پرتلاطم بازار کالا که با عرضه ی خیل عظیمی از محصولات متنوع همراه است، نگاه مخاطب، قبل از هر چیز با نام تجاری گره می خورد. گویی، هر نامی که بتواند با قدرت بیشتری ذهن مخاطب را درگیر و بسوی خود جلب نماید برنده ی این میدان است و نهایتا می تواند انتخاب گردد. در این بین، به نظر می رسد کالاهای لوکس با توجهی متفاوت به این ویژگی ممتاز توانسته اند بیش از سایر کالاها از مزایای نام تجاری بهره مند گردند. هدف پژوهش حاضر بررسی نشانه شناختی 40 نام تجاری برتر کالای لوکس و تلاش برای کشف اصول نشانه ای حاکم بر آن با تکیه بر دو اصطلاح خاستگاه نام تجاری کالای لوکس و تجربه ی مخاطب آن در چارچوب  نشانه شناسی فرهنگی - اجتماعی از طریق تحلیل داده های حاصل از جمع آوری اطلاعات یعنی شیوه ی اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی (پرسشنامه ای)  است. در این پژوهش، بدلیل استفاده از دو نوع پرسشنامه ی متفاوت جهت مقایسه ی کالاهای لوکس و غیر لوکس با دو نوع جامعه ی آماری با حجم نمونه ی مجموعا 342 نفر روبرو هستیم که از میان اولین جامعه ی آماری که به افراد ایرانی مصرف کننده ی کالاهای غیر لوکس و دومین جامعه آماری که به افراد ایرانی مصرف کننده ی کالاهای لوکس متعلق است بر اساس روش نمونه گیری تصادفی مطبق انتخاب گردیده اند. با توجه به روش جمع آوری داده ها به روش پیمایشی، از روش تجزیه و تحلیل داده های کمی استفاده و سپس داده های مذکور در قالب دو شکل متفاوت یافته های توصیفی (همبستگی پیرسون) و تحلیلی (همبستگی اسپیرمن) بررسی گردیدند. یافته های حاصله نشان می دهد تجربه ی مخاطب نسبت به خاستگاه و هویت نام تجاری با قدرت بیشتری قادر است نظر مشتریان کالای لوکس در ایران را به سوی خود جلب نماید. بر این اساس، معنای ادراکی مخاطبین که بر پایه ی تجربیات فردی و بینش فرهنگی-اجتماعی متفاوتی شکل می گیرد معانی متفاوت ضمنی را برای هر نام تجاری رقم می زند که می تواند منجر به ارتباط گیری و پذیرش های متفاوت نام تجاری از سوی مخاطبین شود و نهایتا نتایج متفاوتی را در عرصه ی تجارت بهمراه آورد.

    کلیدواژگان: کالای لوکس، نشانه شناسی فرهنگی، اجتماعی، خاستگاه نشانه ی فرهنگی، تجربه ی نشانه فرهنگی
  • پریناز بنیسی، حسن شمس اسفندآباد*، سوزان امامی پور صفحه 2

    این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش فلسفه بر مهارت های اجتماعی در دانش آموزان دوره اول متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه منطقه 3 تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود (N=6500). حجم نمونه 30 نفر در نظر گرفته شد و برای نمونه گیری از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون(1983) دارای 56 سوال و ابعاد مهارت های اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن، رابطه با همسالان و برگزاری دوره آموزشی فلسفه برای کودکان برای گروه آزمایش به مدت 13 جلسه 60 دقیقه ای، بر اساس «طرح درس های فلسفه برای کودکان» مایکل باروز بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش فلسفه بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره اول متوسطه تاثیر دارد. بطوریکه موجب بهبود سطح مهارت های اجتماعی با اندازه اثر 75 شده است.

    کلیدواژگان: آموزش فلسفه، مهارت های اجتماعی
  • عباس خسروانی، رضاعلی محسنی، حبیب صبوری خسروشاهی صفحه 3

    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر فرهنگ فقر در محله های فرودست شهر اراک بر بروز انحرافات اجتماعی در این محله ها است.برای این منظور شاخصه های فرهنگ فقر شناسائی و تاثیر آنها بر 3 انحراف عمده اجتماعی این محله ها یعنی مصرف مواد مخدر،سرقت و نزاع مورد بررسی قرار گرفت.بر اساس گزارش هبیتات مناطق شهری در 30 سال آینده مهمترین کانون رشد جمعیت جهان خواهند بود و با این افزایش جمعیت،دولت ها در کشورهای درحال توسعه با چالش نرخ رشد بالای فقر مواجه هستند. شهری شدن فقر از بزرگترین چالش های توسعه جهانی است که در صورت تداوم روند نامطلوب کنونی، در طی سه دهه آتی شامل دو میلیارد نفر ساکنان نواحی فرودست شهری خواهد شد.چارچوب نظری این پژوهش بر اساس نظریه فرهنگ فقر تشکیل شده است.در این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده است.نمونه آماری 372  نفر است که با روش نمونه گیری 3 مرحله ای سهمیه ای،خوشه ای و تصادفی ساده از بین حدود 12 هزار نفر ساکنان محله باغ خلج اراک انتخاب شده اند.یافته های این پژوهش نشان داد که هر سه انحراف اجتماعی در محله باغ خلج از سطح بالائی برخوردارند و ارتباط معنا دار مستقیمی با سطح فرهنگ فقر دارند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مقدار ضریب همبستگی چندگانه مدل رگرسیونی و ضریب تعیین متغیر مستقل،به طور معنا داری متغیر وابسته را پیش بینی می کنند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اثر فرهنگ فقر بر روی انحرافات اجتماعی چهار گانه پژوهش معنی دار است.در این پژوهش به منظور کنترل و کاهش مولفه های فرهنگ فقر و انحرافات اجتماعی در محله های فرودست شهری،راهکار توانمند سازی ساکنان با رویکرد اجتماع محور در ابعاد اقتصادی،فرهنگ و اجتماعی پیشنهاد شده است.

    کلیدواژگان: انحرافات اجتماعی، محله های فرودست شهری، توانمند سازی، فرهنگ فقر
  • شیوا طیبیان، حبیب الله کریمیان* صفحه 4

    تحقیق حاضر با عنوان بررسی عوامل  اجتماعی بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر اول و دوم و سوم متوسطه شهر گرمسار اجرا شده است. هدف از انجام این تحقیق مشخص نمودن نقش عوامل اجتماعی بر افت تحصیلی دانش آموزان دختر سال اول و دوم و سوم متوسطه شهر گرمسار می باشد که به شیوه ی تحقیق میدانی اجرا گردیده است. جامعه آماری این تحقیق را 768 نفر از دانش آموزان دختر مقطع اول، دوم و سوم متوسطه رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و فنی حرفه ای که در سال تحصیلی 1396-1395 در مدارس شهر گرمسار مشغول به تحصیل بوده اند، می باشد. حجم نمونه این تحقیق با استفاده از فرمول کوکرال از بین جامعه آماری، به تعداد  256 نفر معین گردیده است. فرضیات از طریق آزمون کرامرزی و رگرسیون چند متغیره سنجیده شد ونتیجه آن چنین به شرح ذیل بیان شد. جهت سنجش شدت رابطه بین دو متغیر نیروی انسانی آموزشی ماهر و متخصص و افت تحصیلی دانش آموزان از ضریب کرامرزوی استفاده گردید که مقدار این ضریب 0/77 و سطح معناداری 0/01، بیانگر این است که همبستگی مثبت و قوی بین دو متغیر افت تحصیلی دانش آموزان و نیروی انسانی آموزشی ماهر و متخصص وجود دارد. همچنین سطح معناداری 0/01، بین دو متغیر افت تحصیلی دانش آموزان و پایگاه اجتماعی خانواده بیانگر این است که همبستگی مثبت و قوی وجود دارد. با توجه به مقدار  8/86 =F با سطح معنی داری 0/000 نشان دهنده رد فرضیه صفر یعنی وجود رابطه معنادار میان دو متغیر  عوامل اجتماعی و افت تحصیلی بوده است. از سوی دیگر جهت سنجش شدت رابطه بین دو متغیر انسجام خانوادگی و افت تحصیلی دانش آموزان از ضریب کرامرزوی استفاده گردید که مقدار این ضریب 0/66 و سطح معناداری 0/05، بیانگر این است که همبستگی مثبت و قوی بین دو متغیر انسجام خانوادگی و افت تحصیلی دانش آموزان وجود دارد.

    کلیدواژگان: افت تحصیلی، انسجام خانوادگی، عوامل اجتماعی، پایگاه اجتماعی، نیروی انسانی ماهر
  • کاوه تیمورنژاد، علی علی نژاد* صفحه 5

    هدف اصلی تحقیق بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر رفتار شهروندی کارکنان اداره کل منابع انسانی شهرداری تهران است که ذیل هدف اصلی، رابطه عواملی چون یگانگی نهادی، سطح نفوذ مدیر، سطح ملاحظه گری، تاکید علمی و پشتیبانی منابع با رفتارشهروندی کارکنان بررسی شده است. روش اجرا پیمایش و جامعه مورد پژوهش، متشکل از کلیه کارکنان اداره کل منابع انسانی شهرداری تهران بوده و از این جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران 113نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی هوی و فیلدمن و تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و بعد از نرمال سازی داده ها از آزمون رگرسیون چندمتغیره  استفاده گردید. نتایج نشان داد که سلامت سازمانی و از 5 مولفه های آن 3 مولفه (نفوذ مدیر، تاکیدعلمی و رحیه، پشتیبانی منابع) بر رفتار شهروندی تاثیر دارند اما 2مولفه های (یگانگی نهادی و ملاحظه گری) تاثیری بر رفتار شهرونی ندارند. با توجه به مطالعات انجام شده می توان نتیجه گرفت سلامت سازمانی نقش مهمی در رفتار شهروندی سازمانی دارد و وجود سلامت سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی را افزایش می دهد

    کلیدواژگان: سلامت، رفتار شهروندی، رفتار شهروندی سازمانی، سلامت سازمانی، شهرداری تهران
  • فریده طالبی، معصومه رشاد* صفحه 6

    هدف این تحقیق ارتباط آموزش کارآفرینی با سرمایه اجتماعی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان البرزانجام شده است. روش این تحقیق از نوع شبه آزمایشی بوده است. جامعه آماری در این تحقیق از 1257پرونده بازتوان زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی استان البرز سال1395 بصورت تصادفی120نمونه انتخاب وازپرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت وگوشال وپرسشنامه کارآفرینی ازآزمون تی زوجی ازنرم افزارspss برروی آزمودنی هااجرا گردید. نتایج این پژوهش با توجه به سطح معناداری بدست امده می توان گفت که آموزش های کارآفرینی بر سرمایه اجتماعی بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تاثیر معناداری داشته است.. با توجه به سطح معناداری بدست امده که برابر 0.024 بدست امده و کمتر از 0.05 است، بنا بر این می توان گفت که آموزش های کارآفرینی بر سرمایه اجتماعی بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تاثیر معناداری داشته است. مقایسه میانگین سرمایه اجتماعی در قبل و بعد از دوره آموزشی نشان می دهد که برگزاری این دوره ها سرمایه اجتماعی این افراد را افزایش داده است. وهمچنین آموزش های کارآفرینی بر بعد (ساختاری ،شناختی،ارتباطی)سرمایه اجتماعی بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تاثیر معناداری داشته است. مقایسه میانگین بعد (ساختاری،شناختی،ارتباطی) سرمایه اجتماعی در قبل و بعد از دوره آموزشی نشان می دهد که برگزاری این دوره ها بعد (ساختاری،شناختی،ارتباطی) سرمایه اجتماعی این افراد را افزایش داده است. -با توجه به سطح معناداری بدست امده که برابر 0.034 بدست امده و کمتر از 0.05 است، بنا بر این می توان گفت که آموزش های کارآفرینی بر بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی بین زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی تاثیر معناداری داشته است. مقایسه میانگین بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی در قبل و بعد از دوره آموزشی نشان می دهد که برگزاری این دوره ها بعد ارتباطی سرمایه اجتماعی این افراد را افزایش داده است.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی، کارآفرینی، دوره های آموزشی، زنان سرپرست خانوار
  • مهرداد صالحی، منوچهر پهلوان*، علی اصغر شجاعی صفحه 7

    این پژوهش، با هدف بررسی رابطه بین افت تحصیلی و عوامل اجتماعی موثر بر آن انجام گرفته است و در این پژوهش از رهیافت های نظری همچون : ساختارگرایی، کارکردگرایی، انتقادی و تعامل گرایی استفاده شده است. و هم چنین با استفاده از ادبیات و پیشینه پژوهش، چهار فرضیه استخراج گردید که به مدد شاخص های آماری به محک آزمایش گذاشته شده اند. این پژوهش از  نظر هدف کاربردی و از  نظر روش توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان متوسطه دوم استان مازندران در سال تحصیلی(97-1396) می باشند. که حجم نمونه آن بر اساس فرمول کوکران (170) نفر دانش آموز محاسبه شد. و برای دستیابی به نمونه ها از روش تصادفی ساده استفاده گردید. داده ها نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته گردآوری و با استفاده از جداول مربوطه، و  با بکارگیری آمار استنباطی در نرم افزار آمار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.    یافته های این پژوهش موئید آن است که بین متغیرهای : پایگاه اقتصادی-اجتماعی ، سرمایه اجتماعی ، کنترل عملکرد آموزشی و امکانات آموزشی با افت تحصیلی در بین جامعه آماری ، با اطمینان بسیار  بالا رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر ، در مجموع و به ترتیب متغیرهای پایگاه اقتصادی- اجتماعی با ضریب (29%) ، سرمایه اجتماعی با ضریب (28%) ، کنترل عملکرد آموزشی باضریب (27%) و امکانات آموزشی باضریب (11%) بیشترین ضریب تاثیر رگرسیون استاندارد شده را بر متغیر وابسته (افت تحصیلی) داشته اند.

    کلیدواژگان: عوامل اجتماعی، افت تحصیلی، دوره متوسطه، مازندران
  • هادی هرانی، فاطمه نوشین فرد*، علیرضا اسفندیاری مقدم، فهیمه باب الحوائجی، نجلا حریری صفحه 8

    هدف پژوهش حاضر ، سنجش تاثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی بر رفتار برنامه ریزی نشده کاربران در استفاده از منابع و خدمات کتابخانه های دانشگاهی است که با روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه پژوهش شامل دانشجویان عضو کتابخانه های مرکزی دانشگاه های فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، تبریز، شیراز و پردیس دانشگاه تهران بودند. پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم جامعه و در داخل هر طبقه به صورت تصادفی، تعداد 700 پرسشنامه توزیع و 654 پرسشنامه مبنای تحلیل قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر و نرم افزار لیزرل استفاده شد. نتایج نشان داد، عوامل فرهنگی با ضریب تاثیر 49/. و عوامل اجتماعی با ضریب تاثیر 86/. از طریق ویژگی های فردی کاربران بر رفتار برنامه ریزی نشده آنها در استفاده از منابع و خدمات کتابخانه های دانشگاهی تاثیرگذار هستند. همچنین ویژگی های فردی کاربران با ضریب مسیر 94/0 تاثیر مستقیم مثبت و معنی داری بر رفتار برنامه ریزی نشده آنها در استفاده از منابع و خدمات کتابخانه های دانشگاهی دارد. بنابراین، با توجه به ضرایب مسیر به دست آمده، تاثیر عوامل اجتماعی بر بروز رفتار برنامه ریزی نشده مراجعین در استفاده از منابع یا خدمات کتابخانه های دانشگاهی بیشتر از و عوامل فرهنگی بود. بر این پایه، کتابخانه های دانشگاهی باید به منظور استفاده بهینه از منابع و خدمات خود به عوامل فرهنگی و اجتماعی و ویژگی های فردی موثر بر رفتار برنامه ریزی نشده مراجعان، توجه ویژه ای داشته باشند. نتیجه این توجه، استفاده بیشتر از منابع و خدمات کتابخانه ها، جذب مخاطب و افزایش سطح آگاهی و اطلاعات مراجعان خواهد بود.

    کلیدواژگان: عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، رفتار اطلاع یابی، رفتار برنامه ریزی نشده، کتابخانه دانشگاهی
|
  • Afsaneh Arjmandiyan, Zahra Aboulhasani Cheshmeh *, Azita Afrashti Page 1

    In the turbulent world of commodity market accompanied by a huge supply of diverse products, the audience's look is tied up with the brand name, at first. It seems that any name that can attract the mind of the audience with greater power is the winner of this field and ultimately can be selected. In the meantime, it seems, luxury goods, with a different focus on this distinctive feature, have been able to enjoy the benefits of brand names more than others. The purpose of the present study is semiotic review of the 40 best-brand names

    Keywords: Luxury goods, Social-Cultural Semiotics, The origin of cultural sign, The experiment of cultural sign
  • Parinaz Banici, Hasan Shams Sfandiyari *, Souzan Amami Pour Page 2

    The purpose of this study was to determine the effect of teaching philosophy on social skills in high school students. The present study was applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it was a semi-experimental, pre-test and post-test with control group. The statistical population consisted of all students of the first grade secondary school in District 3 of Tehran during the first semester of the academic year (2017-18) (N=6500). The sample size was 30 people. A cluster sampling method was used for sampling. The data collection instrument was Matsun Social Skills Questionnaire (1983) has 56 questions, and the dimensions of social skills, unsustainable behaviors, aggression and impulsive behaviors, superiority and high confidence Having a relationship with peers and holding a philosophy course For children, the group was tested for 13 sessions of 60 minutes based on "Lessons of Philosophy for Children" Michael Barrow. Covariance analysis was used to analyze the data. The results showed that teaching philosophy on social skills in first-grade students is influential. It improves the level of social skills with the effect size of 75.

    Keywords: Philosophy teaching, social skills
  • Abas Khosravani, Reza Ali Mohseni, Habib Sabourikhosroshahi Page 3

    The purpose of this research is to investigate the effect of poverty culture in the suburban neighborhoods of Arak city on the social deviance in these neighborhoods. To this end, identifying the features of the culture of poverty and their impact on the three major social deviations of these neighborhoods, namely drug use, theft And quarrels were investigated.

    Keywords: social deviations, suburban neighborhoods, empowerment, culture of poverty
  • Shiva Tayebiyan, Habiboulah Karimiyan* Page 4

    The present study was carried out as the study of social factors on the educational decline of first, second and third grade high school students in Garmsar. The purpose of this research is to determine the role of social factors on the academic drop of female students in the first, second and third grades of high school in Garmsar, conducted by field research. The statistical population of this study is 768 female students of first, second and third grade high school students of mathematics, experimental, human and technical sciences who have been studying in the schools of Garmsar in the academic year of 1396-1393. The sample size of this study was determined by using the codlar formula among the statistical population of 256 people. The hypotheses were evaluated through Kramerzian test and multivariate regression, and the result was as follows. To measure the severity of the relationship between the two variables of trained and qualified educational personnel, and the academic failure of students, the Kramerzoo coefficient was used which the coefficient of 0.77 and the significance level of 0.01 were indicative of a positive and strong correlation between the two variables of academic failure Students and trained and trained human resources. Also, the significance level of 0.01, between the two variables of academic failure and the social status of the students, indicates that there is a positive and strong correlation. Considering the value of F = 0.86, with a significant level of 0.30, the rejection of the zero hypothesis means that there is a significant relationship between the two variables of social factors and academic failure. On the other hand, Kramerzoo coefficient was used to measure the severity of the relationship between the two variables of family cohesion and academic failure. The value of this coefficient is 0.66 and the significance level of 0.05 indicates that there is a positive and strong correlation between the two variables of family cohesion and There is a student drop in school.

    Keywords: academic failure, family cohesion, Social factors, social base, skilled manpower
  • Kaveh Teymournejhad, Ali Alinejhad * Page 5

    The main objective of the research is to investigate the effect of organizational health on the citizenship behavior of the employees of Tehran Municipality's Human Resources Management Office. The main objective of this study is to investigate the relationship between factors such as institutional unity, manager's level of influence, level of consideration, scientific emphasis and resource support with employees' behavior. The survey method and the research community consisted of all employees of the Tehran Municipality's Human Resources Directorate, and 113 of them were selected using the Cochran formula. The stratified random sampling method and the data gathering tool were Hui and Feldman organizational health standard questionnaire and data analysis was done using descriptive statistics method and after normalizing data, multivariate regression test.

    Keywords: Health, Citizenship Behavior, Organizational Citizenship Behavior, Organizational Health, Tehran Municipality
  • Farideh Talebi, Masoumeh Reshad * Page 6

    The purpose of this study was to investigate the relationship between entrepreneurship education and social capital of female headed households under the well-being of Alborz province. The method of this research has been quasi-experimental. The statistical society in this research was selected from 1257 cases of rehabilitation of women headed by households under the welfare of Alborz province in 1395. 120 samples were selected randomly from the social capital of Nahapit and Goshall and entrepreneurship questionnaires from a t-test on spss software on subjects.Sub-goals based on       -The recognition of the relationship between entrepreneurial education and the subsequent structural capital of social capital (expansion of the social network, increasing social relations). -The recognition of the relationship between post-graduate entrepreneurial education and social capital (increased cooperation, promotion of values). -The recognition of the relationship between entrepreneurship education and the social dimension of social capital (increasing mutual understanding, increasing trust, increasingcommitment).  The results of this study, with regard to the level of significance achieved, can be said that entrepreneurship education has a significant effect on social capital among female headed households under well-being. According to the significance level achieved, which is 0.024 and less than 0.05 , Therefore, it can be said that entrepreneurship education has a significant effect on social capital among female headed households covered by well-being. The comparison of the average social capital before and after the training shows that the holding of these courses has increased the social capital of these people. Also, entrepreneurship education has a significant effect on the social dimension (structural, cognitive, and communicative) of women under the supervision of well-being households. The comparison of the mean (structural, cognitive, and communicational) dimension of social capital before and after the course shows that the subsequent courses (structural, cognitive, and communicative) have increased the social capital of these individuals

    Keywords: social capital, entrepreneurship, training courses, female headed households
  • Mehrdad Salehi, Manouchehr Pahlavan *, Ali Asghar Shojaii Page 7

    The present paper studies the relationship between academic failure and Its effective  social factors  among Mazandaran  high–school-students.    Some approaches like , structuralism ,functionalism , interactionism and conflict theories were used here .  through out of research literature four hypotheses were analyzed in the  research. the methods  applied here , were descriptive – survey method.    According to  Cochran Alpha (170) students were chosen as sample population in Mazandaran in 2018. The data were gathered through researcher – made questionnaire. Some statistical formulas and SPSS soft ware were used here.    The findings show that  there  is  significant relationship between socio–economic status , social capital , control on education function and educational possibilities with academic failure. Regression and path analyzes show that socio–economic status (%29) , social capital (%28) , control on educational function(%27) and educational possibilities (%11) have the most standard regression effect on the dependent variable accordingly.

    Keywords: Social factors, academic failure, High-schools, Mazandaran
  • Hadi Harati, Fatemeh Noushinfard*, Alireza Sfandiyari, Fahimeh Baboulhavaej, Najla Hariri Page 8

    The present study was performed to measure the impact of cultural and social factors on the unplanned behavior of academic libraries users. The study is done by survey-analytical method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. The research population included the students of the central libraries of Ferdowsi University of Mashhad, Shahid Chamran of Ahvaz, Tehran, Tabriz and Shiraz. After determining the validity and reliability of the questionnaire, a total of 700 questionnaires were distributed and 654 questionnaires were analyzed by using stratified sampling method proportional to the size of population. The path analysis and LISREL software were used to analyze the data. The results indicated that thecultural factors with impact factor 0.49 and social factors with impact factor 0.86 affect the unplanned behavior of users to use the resources and services of academic libraries through the Their individual characteristics. As well as individual characteristics with impact factor 0.94  affect the unplanned behavior of users to use the resources and services of academic libraries. Therefore, considering the path coefficients obtained, the effect of social factors on the incidence of unplanned behaviors in the use of academic library resources and services was higher than cultural factors. The academic libraries must, in order to optimize use of their resources and services pay special attention to be effective cultural and social factors and individual characteristics on the unplanned behavior of users. The result of this attentionwill be the further use of library resources, attracting audience and increased awareness and information of the users.

    Keywords: Cultural factors, Social factors, Information seeking behavior, Unplanned behavior, Academic library