طراحی الگوی مدیریت کنترل بهداشت مواد غذایی برای استان کهگیلویه و بویراحمد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مواد غذایی که انسان نیاز دارد طی زنجیره ای نسبتا طولانی تولید و پس از مراحل مختلف تهیه، نقل و انتقال، فراوری، انبارش، بسته بندی و بالاخره به مصرف می رسد، بنابراین مدیریت درست این زنجیره از اهمیت بالایی برای تامین سلامتی برخوردار است. هدف این مطالعه طراحی و پیشنهاد الگوی مناسب و بومی مدیریت کنترل بهداشت مواد غذایی استان کهگیلویه و بویراحمد با بهره گیری از تجربه و مدل های تغذیه ای چند کشور توسعه یافته و دیدگاه خبرگان و متخصصین علوم تغذیه است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی به شیوه تطبیقی و از نظر زمانی به صورت مقطعی در سال 1397انجام گرفت. در مرحله طراحی اولیه الگو، در ابتدا جنبه های مختلف برنامه های مدیریتی و ایمنی غذایی و نظارتی بهداشت مواد غذایی موجود در کشور(استان) و کشورهای منتخب مورد بررسی قرار گرفتند، ملاک ها و مولفه های اولیه پرسشنامه های کاربردی با رویکرد نظریه پردازی متخصصان علوم تغذیه و صاحب نظران این رشته استخراج، دسته بندی و متناسب با اهداف ویژه مطالعه تنظیم شدند. برای آزمون الگو با رویکرد پیمایشی با دریافت دیدگاه ها از طریق پرسشنامه در سه مرحله، بازبینی و اصلاحات لازم بر اساس میزان تناسب هر کدام از شاخص ها و ملاک ها صورت گرفت. داده ها با استفاده از آزمون های تی تست تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
این الگو در قالب 80 مولفه فرعی و 4 عامل اصلی طراحی شد. این عوامل شامل؛ عوامل موثر بر مدیریت کنترل بهداشت مواد غذایی 33 مولفه،  برنامه ریزی 28 مولفه، سازماندهی نظارت 12 مولفه و عوامل موثر بر تامین مالی مدیریت کنترل بهداشت مواد غذایی 7 مولفه است. الگوی یاد شده می تواند به عنوان چارچوبی مناسب برای تضمین کیفیت و ایمنی صنایع غذایی به کار رود. در نهایت به منظور تعیین تناسب الگوی پیشنهادی و انطباق آن با نیازمندی ها و درخواست های صنایع و شرکت ها و واحدهای سازمانی متولی در امر غذا و تغذیه ، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی، ضرایب اهمیت هر یک از ابعاد، مولفه ها و شاخص های موجود در الگو برای استان کهگیلویه و بویراحمد گزارش شده است.
نتیجه گیری
این مطالعه برای ارایه یک سیستم مدیریتی مناسب جهت مدیریت کنترل بهداشت مواد غذایی استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند مفید باشد. هم چنین مطالعه مذکور می تواند بهبودی وضعیت بهداشت صنایع غذایی، تکنیک صحیح نظارت و کنترل را  در سازمان هایی که بخشی از وظایف آنان در حوزه غذا است فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
122 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p1977879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!